خرید تابلو برق کنتوری

خرید تابلو برق کنتوری یکی از اقداماتی است که در زمان ساخت و ساز ساختمان های مختلف باید به آن پرداخت، ین تجهیزات در مدل های متفاوتی طراحی شده که می توان بر اساس نیاز یکی از موارد مختلف آن را خریداری نمایید. عملکرد هر یک از انواع تابلو برق کنتوری برای محیط های مختلف مناسب است از این رو می بایست پیش از خرید تحقیقات لازم درباره این تجهیزات را به عمل آورید.

در طراحی و تولید این محفظه از متریال متنوعی استفاده شده و که تاثیر زیادی در قیمت نهایی آن دارد، علاوه بر این طراحی و تولید این تجهیزات به گونه ای است که به متریال و قطعات مختلفی نیاز دارد. اگر قصد خرید تابلو برق کنتوری را دارید پیشنهاد میکنیم پیش از خرید با کارشناسان واحد پشتیبانی و فروش مجموعه ویتال تابلو مشورت کنید. بدون شک دریافت راهنمایی از افراد متخصص تاثیر زیادی در خرید بهترین و مناسب ترین تجهیزات خواهد داشت.

 

تابلو برق کنتوری چیست؟

در سال های اخیر خرید برخی تجهیزات به یک امر مهم تبدیل شده، در واقع اهمیت کیفیت و متریال مورد استفاده در تولید برخی تجهیزات باعث شده تا افراد پیش از خرید تحقیقات لازم را انجام دهند. تابلو برق کنتوری یکی از مهم ترین تجهیزات در برق رسانی به ساختمان است که در تولید آن از متد های متفاوتی استفاده می شود.

برای تولید این محفظه از متریال متنوع فلزی و غیر فلزی استفاده شده که به عنوان یک نکته مهم در زمان خرید تابلو برق کنتوری باید مورد توجه قرار بگیرد. هدف اصلی تولید این تجهیزات نگهداری و محافظت از اتصالات الکتریکی مانند انواع فیوز، کلید، قطعات کنترلی و حفاظتی و … است؛ بر این اساس در زمان خرید باید به نکات مهمی دقت نمایید.

مدل های متنوعی از انواع تابلو برق کنتوری در بازار موجود است که به دلایل مختلف با هم تفاوت دارند، جنس، کارایی، ابعاد و اندازه و …. از مهم ترین نقاط تفاوت این تجهیزات به شمار می آید. دقت داشته باشید که هر تجهیزات باید با توجه به محیطی که قصد نصب آن را دارید خریداری شود، برخی افراد بدون توجه به این مورد اقدام به خرید می کنند و با ضرر های زیادی مواجه می شوند.

 

هدف از خرید تابلو برق کنتوری

در سال های اخیر با افزایش میزان ساختمان سازی، تجهیزات و متریال مورد نیاز با تغییرات چشمگیری همراه بوده اند. در واقع با وجود ساختمان های چند طبقه نمیتوان از برخی تجهیزات همانند گذشته استفاده نمود. کنتور برق یکی از کاربردی ترین تجهیزات در ساختمان سازی است که از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی بر روی آن اعمال شده است، هدف اصلی نصب و استفاده از این تجهیزات محاسبه میزان مصرف برق ساختمان است.

معمولا برای نگهداری از کنتور از محفظه های فلزی و غیر فلزی استفاده می شود که به نام تابلو برق کنتوری شهرت دارند. هدف اصلی استفاده از این تجهیزات، محافظت از فیزیک کنتور و نگهداری از از اتصالات آن است. این تجهیزات قابلیت نگهداری از انواع کنتورها را دارد و حتی می توان از آن ها برای محافظت و نگهداری از کنتور های تک فاز و سه فاز استفاده نمود.

 

نحوه نصب تابلو برق کنتوری

یکی از مهم ترین نکات در زمان خرید تابلو برق کنتوری؛ توجه به فضایی است که قصد نصب آن را دارید. نحوه نصب این تجهیزات به سه روش امکان پذیر است، توکار، روکار و ایستاده که هر سه حالت باید توسط تکنسین حرفه ای انجام گیرد. برای نصب تابلو برق کنتوری ایستاده از پایه های نگهدارنده استفاده می شود، به این ترتیب که محفظه تابلو بر روی پایه ای که از پیش در محل مورد نظر تعبیه شده؛ قرار می گیرد.

برای نصب تابلو برق کنتوری به صورت توکار، در زمان ساخت و ساز فضایی از دیوار برای نصب این تجهیزات خالی باقی می ماند. در حالت سوم که به صورت روکار است، از رول بولت برای نصب آن استفاده می شود، در واقع تابلو به کمک رول بولت روی دیوار قرار میگیرد. دقت داشته باشید که محل قرارگیری این تجهیزات باید در نزدیکترین نقطه به درب ورود و خروج باشد تا مامور کنتور خوان به سادگی بتواند آن را قرائت کند.

به خاطر داشته باشید که نزدیک بودن به درب مزایای زیادی به همراه دارد که از مهم ترین آن می توان به کاهش هزینه های کابل کشی اشاره کرد. در واقع کابل اتصال برق از تیر های چراغ برق وارد تابلو برق کنتوری می شوند و سپس از داخل تابلو به واحد های مختلف توزیع خواهد شد.

 

نکات مهم در زمان خرید تابلو برق کنتوری

با توجه به موارد عنوان شده، خرید تابلو برق کنتوری امر ضروری و مهم برای برقراری امنیت و ایمنی ساختمان به شمار می آید. البته در زمان خرید تابلو برق کنتوری باید به نکات مهم و استاندارد توجه کرد تا در نهایت بتوان مناسب ترین تجهیزات را برای ساختمان خریداری نمود، از مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

انواع تابلو برق کنتوری

انتخاب و خرید تابلو برق کنتوری نیاز به دانش و آگاهی زیادی دارد، برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب ترین تجهیزات را خریداری کنید باید ابتدا انواع آن را بشناسید که شامل مواد زیر هستند:

تابلو برق کنتوری اصلی

این تجهیزات به کابل اصلی متصل می شوند و  به صورت مستقیم برق را از تری چراغ برق دریافت کرده و به بخش های مختلف ساختمان ارسال می کند. توزیع برق واحد های مختلف یک ساختمان از طریق این تجهیزات انجام می شود و به نوعی تامین کننده بخش مشاعات ساختمان نیز هست.

تابلو برق کنتوری عمومی

از این تابلو به منظور محافظت از تجهیزات توزیع برق در بخش مشاعات استفاده می شود، پارکینگ، پشت بامم، راه پله و … محیط های تحت پوشش تابلو برق کنتوری عمومی هستند.

تابلو برق کنتوری خانگی

علاوه بر تابلو برق کنتوری اصلی، هر واحد به صورت جداگانه یک تابلو برق کنتوری دارد که به صورت اختصاصی برق مورد نیاز هر واحد را تامین می نماید.

 

تعداد تابلو برق کنتوری

از دیگر مواردی که به عنوان راهنمای خرید تابلو برق کنتوری باید مورد توجه قرار بگیرد؛ تعداد آن است. متراژ محیط و  ابعاد ساختمان تاثیر عمده ای در این مورد دارد، در واقع نقشه ساختمان و چگونگی سیم کشی و برقراری اتصالات به نوعی در این مورد تاثیر عمده ای خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که ابعاد و تعداد تابلو برق کنتوری و همچنین نحوه نقشه کشی و سیم کشی آن باید توسط کارشناسان حرفه ای بررسی و تعیین شود. پس از بررسی نتایج توسط کارشناسان و اعلام نتیجه؛ عملیات نصب و سیم کشی می بایت توسط تکنسین حرفه ای انجام شود.

 

جنس تابلو برق کنتوری

از مهم ترین عواملی که در قیمت و خرید تابلو برق کنتوری تاثیر می گذارد، جنس این تجهیزات است. در گذشته تابلو برق کنتوری کاملا از فلز تولید می شد و دلیل آن افزایش ایمنی و رعایت استاندارد ها بود، البته تولید این تجهیزات هزینه های خاصی به همراه داشت. استفاده از یک متریال تولید کنندگان را با کمبود هایی مواجه می ساخت و همین امر سبب شد تا طراحان با بررسی های لازم و رعایت استانداردها به فکر تولید تابلو برق کنتوری با متریال جدید باشند.

 

به طور کلی متریالی که در تولید این تجهیزات بکار میرود، مقاومت و بازدهی بالایی دارند؛ از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت استانداردهای تولید

بر اساس آمار دریافتی یکی از پرکاربرد ترین تابلوهای برق، تابلو برق کنتوری است که استفاده از آن هیچ ارتباطی به فضا و مکان ندارد. مهم نیست در یک محیط تجاری هستید با آپارتمان مسکونی، در هر حالت خرید تابلو برق کنتوری یک امر الزامی به شماری می آید. اهمیت وجود این تجهیزات در ساختمان سازی سبب شده توجه زیادی به آن شود از این رو با دقت بیشتری مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به این شرایط در زنان تولید این تجهیزات رعایت استاندارد های طراحی و تولید از اهمیت زیادی برخوردار است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       استحکام و دوام بالا
  •       ایمنی بالا و قابلیت اطمینان مناسب
  •       به حداقل رساندن تلفات الکتریکی شبکه
  •       قابلیت نصب ساده بدون پیچیدگی خاصی
  •       حمل و نقل ساده و آسان در محیط های مختلف
  •       کیفیت ساخت و عدم نیاز به تعمیرات زود هنگام
  •       رعایت تناسب ابعاد تابلو برق کنتوری بر اساس محل قرارگیری آن

 

عملکرد تابلو برق کنتوری

در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، قابلیت های متفاوتی در اختیار افراد قرار میگیرد که از مهم ترین آن ها می توان به حفظ امنیت و ایمنی محیط اشاره کرد. قابلیت ها و عملکرد این تجهیزات از دیگر مباحثی است که در خرید تابلو برق کنتوری تاثیر بسیار زیادی دارد، عملکرد این تجهیزات به صورت زیر است:

تابلو برق کنتوری تک فاز

تک فاز و سه فاز دو حالت کلی برای ورود برق شهری به ساختمان است، از برق تکفاز برای تامین برق خانگی استفاده می شود. این حالت که فرکانس ۵ هرتز را در دسترس عموم قرار می دهد یک انتخاب ایده آل برای ایجاد روشنایی در محیط و استفاده وسایل و لوازم خانگی است.

به خاطر داشته باشید که برای انتقال جریان برق تک فاز از کابل های مخصوص استفاده می شود تا جریان الکتریکی در نهایت امنیت و ایمنی به محیط انتقال پیدا کند. جریان برق تک فاز پیش از ورود به ساختمان نیاز به ساماندهی دارد تا بر اساس میانگین نیاز مصرف کنندگان در اختیار آنها قرار گیرد. تابلو برق کنتوری سامانه کنترلی است که جریان برق تک فاز را دریافت، توان ورودی آن را محاسبه و در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

تابلو برق کنتوری سه فاز

نوع دیگر از جریان الکتریکی وجود دارد که با نام سه فاز شناخته می شود و به واسطه داشتن قدرت و شدت بیشتر عموما در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. البته در بخش های مختلف از ساختمان های مسکونی و تجاری تجهیزاتی وجود دارد که برای راه اندازی و استفاده بهینه تر از آن ها به جریان برق سه فاز نیاز دارید.

آسانسور، موتور خانه مرکزی، چیلرها و …. تجهیزات مذکور هستند که برای راه اندازی و استفاده از آن ها نمی توان از برق تک فاز استفاده کرد. بهترین راهکار برای استفاده بهتر از این تجهیزات استفاده از تابلو برق کنتوری سه فاز است تا میزان برق سه فاز دریافتی را برای بخش های مختلف عنوان شده ساماندهی نماید.

تابلو برق کنتوری تک واحدی

از دیگر تجهیزاتی که به منظور انتقال جریان برق در ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد و عملکرد متفاوتی دارد، تابلو برق کنتوری واحدی است. این تجهیزات به صورت اختصاصی جریان برق را برای بخش های مختلف یک واحد ساماندهی و تقسیم بندی می کنند. در تابلو برق کنتوری یک ساختمان فضای اختصاصی برای تابلو برق کنتوری واحدی تعبیه شده که به واسطه آن می توان میزان مصرف برق ساختمان را کنترل نمود.

 

تابلو برق کنتوری تاییدیه دار چیست؟

یکی از مفاهیمی که در زمان خرید تابلو برق کنتوری با آن مواجه خواهید شد، تابلو برق کنتوری تاییدیه دار است که مفهوم خاصی را بیان می کند. این عبارت به معنی سلامت و صلاحیت محصول برای استفاده است و در بخش هایی که ممکن است آسیب های جبران ناپذیر را دی پی داشته باشد، بار قانونی دارد. بدون شک استفاده از این عبارت، مسئولیت های زیادی به همراه دارد و دریافت هر گونه تاییدیه توسط مراجع ذی صلاح انجام خواهد شد.

تاییدیه این تجهیزات توسط اداره برق صادر خواهد شد و برای خرید تابلو برق کنتوری باید به عرضه کنندگان معتبر و مشخص مراجعه شود. این تاییدیه نه تنها برای بخش های مسکونی، بلکه برای تابلو برق کنتوری صنعتی، بانک خازنی و … نیز باید دریافت شد. این تجهیزات از نظر ابعاد و اندازه از استانداردهای بین المللی تبعیت می کند که در زمان خرید تابلو برق کنتوری توجه به این استاندارد های از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

 

جمع بندی

خرید تابلو برق کنتوری یکی از مهمترین اقداماتی است که در زمان ساخت و ساز محیط های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی انجام می شود. در زمان خرید این تجهیزات توجه به استانداردها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا باعث افزایش امنیت و ایمنی محیط خواهد شد. دقت داشته باشید که تابلو برق کنتوری باید متناسب با محل انتخاب شود و از جریان برق مناسب استفاده نماید، هرگونه سرپیچی از استانداردها؛ خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد و عواقب آن بر عهده فرد خاطی خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی نصب و راه اندازی این تجهیزات می توانید به ویتال تابلو مراجعه کرده و با کارشناسان حرفه ای در این زمینه مشورت کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید