تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی یکی از کاربردی ترین تجهیزات در صنایع است که به واسطه داشتن عملکرد فوق العاده یک انتخاب ایده آل  کاربردی به شمار می آید. تجهیزات با قابلیت های متعدد که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید بهترین خدمات را ارائه کنید، در واقع عملکرد این دستگاه به گونه ای است که امکان نظارت، کنترل، مدیریت و پایش توزیع انرژی الکتریکی را برای افراد فراهم می نماید.

به واسطه این دستگاه می توان از کلیه تجهیزات برقی موجود به بهترین شکل ممکن محافظت نمود؛ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تابلو برق صنعتی و عملکرد فوق العاده آن در صنایع مختلف با ما همراه باشید، همچنین می توانید با مراجعه به سایت ویتال تابلو با سایر تجهیزات مشابه موجود در این مجموعه آشنا شوید.

تابلو برق صنعتی چیست؟

امروزه تجهیزات صنعتی با پیشرفت چشمگیری همراه بوده اند به گونه ای که در بخش های مختلف می توان از آنها استفاده نمود، بسیاری از این تجهیزات تاثیرات زیادی در بهبود روند کاری صنایع دارند.

تابلو برق صنعتی نمونه منحصر به فرد از دستگاه های توزیع برق و انرژی الکتریکی است که با اهداف مشخص در مجموعه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. اولین و مشخص ترین هدف استفاده از  تابلو برق صنعتی حفظ ایمنی تجهیزات برقی در صنایع است، همچنین امنیت و ایمنی در کار را برای افراد فراهم می سازد.

این تجهیزات در ابتدا به شکل ساده ای طراحی و تولید می شدند اما به مرور زمان و با توجه به پیشرفت علم و دانش تولید کنندگان شاهد تکنولوژی های برتر در این تجهیزات هستید. با وجود تنوع در مدل های متفاوت تابلو برق صنعتی، این تجهیزات در سه دسته اصلی طبقه بندی می شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • تابلو برق فشار ضعیف LV با محدود ولتاژ تا ۱۰۰۰ ولت
  • تابلو برق فشار متوسط MV تا سطح ۳۶ کیلو ولت
  • تابلو برق فشار قوی HV در سطوح بالای ۳۶۰۰۰ ولت

هر یک از موارد عنوان شده قابلیت های خاصی دارند و در بخش های متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرند.

معرفی انواع تابلو برق صنعتی

وجود تجهیزات مختلف در صنایع سبب شده تا صاحبان کسب و کار بتوانند با بهره مندی از جدیدترین مدل ها، مطلوب ترین نتایج را به دست آورند. با وجود اینکه مدل های متنوعی از انواع  تابلو برق صنعتی در بازار موجود است اما وجه تمایز تمام مدل ها در میزان ولتاژ آن هاست. به طور کلی این تجهیزات در سه ولتاژ ضعیف؛ متوسط و قوی تولید می شوند که هر یک کاربرد های متنوعی در صنایع خواهند داشت.

 

تابلو برق صنعتی فشار ضعیف

این تابلو که با نام تابلو برق LV نیز شهرت دارد یکی از کاربردی ترین تجهیزات در صنایع به شمار می آید که با توجه به حداقل و حداکثر میزان ولتاژ عبوری، در مدل های متفاوتی طراحی می شود. البته دقت داشته باشید که علاوه بر ولتاژ، میزان جریان برق و محل نصب و استفاده از این تجهیزات در طراحی آن تاثیر گذار است.

از محبوب ترین و کاربردی ترین مدل های  تابلو برق صنعتی فشار ضعیف می توان به Low Voltage Switchgear با طرح سیواکن Sivacon و ریتال Rittal اشاره کرد. با توجه به محبوبیت دو مورد عنوان شده بهتر است بدانید که از مدل سیواکن برای ابعاد بزرگ با ساختار پیچیده تر استفاده می شود.

در واقع زمانی که با محدودیت محیط از نظر ابعاد روبرو نیستید، بکارگیری سیواکن بسیار مفید تر خواهد بود. در مقابل مدل ریتال است که در محیط هایی با فضای کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت تابلو برق صنعتی فشار ضعیف این است که امروزه در واحد های کوچک تولیدی به تجهیزات کاربردی نیاز دارند که در عین مفید بودن فضای زیادی را اشغال نکنند. در بخش های عمرانی و صنعتی نیز تابلو برق فشار ضعیف کارایی بیشتر دارد، از مدل های کاربردی این تجهیزات می توان به MCC، PCC ، Automation control، PCP و در نهایت PFCP اشاره کرد.

با وجود اینکه برخی مدل های محبوب این تجهیزات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، اما نمونه های متفاوتی از آن تولید شده که شامل موارد زیر هستند:

تابلو برق صنعتی فشار ضعیف طرج فیکس

تابلو برق صنعتی فشار ضعیف طرح کشویی

از مهم ترین معیار های تقسیم بندی این تجهیزات در دو مورد فوق می توان به محل و نحوه نصب آن ها اشاره کرد. البته معیار های سنجش دیگری نیز وجود دارد که تجهیزات و دستگاه های فشار ضعیف بر اساس طراحی و نحوه اجرا تقسیم شده و در دسته های زیر قرار می گیرند:

  • تابلو برق صنعتی چند منظوره ایستاده
  • تابلو برق صنعتی دیواری
  • تابلو برق صنعتی روکار
  • تابلو برق صنعتی توکار

موارد عنوان شده به نوبه خود شامل زیر مجموعه های جداگانه ای هستند که هر یک به واسطه داشتن امکانات متنوع؛ در بخش های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

تابلو برق صنعتی فشار متوسط

نمونه دیگر از انواع تابلو برق صنعتی در بازار موجود است که قابلیت جابجایی انرژی الکتریکی در بازه قدرتی بیشتر را دارند. این تجهیزات در صنایع اجرای مناسب تری خواهد داشت. معمولا تابلو برق های MV RHFGDJ مختلف با دامنه مقیاس بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند ، در واقع قابلیت این تجهیزات به گونه ای است که امکان جابجایی انرژی الکتریکی با فشار بیشتر را دارند. تابلو برق صنعتی با فشار متوسط نمونه منحصر به فرد از تجهیزات صنعتی هستند که می توانند برق با ولتاژ بالای هزار را جابجا نمایند.

از انواع تابلو برق فشار متوسط در محیط های متنوع استفاده می شود و به دو مدل ثابت و متحرک قابل اجرا هستند. نمونه متحرک آن عملکرد کشویی مانند دارد و برای محیط های مختلف کارایی دارد. مدیریت، نظارت، کنترل و پایش انرژی الکتریکی در میادین گاز و نفت، پتروشیمی، نیروگاه ها، مجتمع های مسکونی در مقیاس بزرگ از مهم ترین کاربرد های این تجهیزات به شمار می آید.

این تجهیزات در مدل های متفاوتی طراحی و تولید می شود از این رو در بخش های مختلف می توان از آن ها استفاده نمود، از مهم ترین و کاربردی ترین نمونه های تابلو برق صنعتی فشار متوسط می توان به متال کلد Metal Clad ، متال انکلوزد Metal Enclosed ، تابلو برق پد شده، تابلو فشار متوسط زیرسطحی اشاره کرد. این تابلو ها دارای عایق بندی گاز و هوا هستند و از استاندارد تضمین کیفیت تابلو برق صنعتی بهره مند است از این رو می توان از آن ها در بخش ها مختلف استفاده نمود.

کاربرد انواع تابلو برق صنعتی

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که درباره انواع تابلو برق صنعتی باید مورد توجه قرار بگیرید این است که، تجهیزات مختلف به واسطه داشتن قابلیت های متنوع در بخش های متفاوت کاربرد دارند. به طور کلی این تجهیزات در پروژه های نیروگاهی، میادین نفت و گاز، بخش تولیدی و صنایع، پالایشگاه ها، پتروشیمی کاربرد زیادی دارند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که انواع تابلو برق صنعتی با تحمل میزان فشار انرژی مختلف طراحی می شوند از این در پروژه های ساخت و ساز، بخش های عمرانی، سد سازی، ساختمان سازی و … کاربرد زیادی دارد. البته دقت داشته باشید که در این بخش ها بیشتر از تابلو برق صنعتی فشار ضعیف و متوسط استفاده می شود و نمونه های فشار قوی برای پروژه های بزرگتر کاربرد دارند.

بهتر است بدانید که برای استفاده از هر یک از تابلو برق صنعتی داشتن طرح مهندسی و نقشه های مربوطه از اهمیت زیادی برخوردار است، در واقع این اقدامات به واسطه کارشناسان حرفه ای و بر اساس استانداردهای جهانی طراحی خواهد شد.

بررسی استاندارد های تابلو برق صنعتی

امروزه استفاده از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته سبب شده تا عملیات مربوط به پروژه های مختلف با موفقیت های چشمگیر همراه باشند، از مهم ترین دلایل موفقیت پروژه ها می توان به بکارگیری استانداردهای جهانی اشاره کرد. در واقع روند طراحی و تولید انواع تابلو برق صنعتی بر اساس استاندارد هایی اجرا می شود؛ که توسط کمیسیون بین المللی الکترونیک با علامت اختصاری IEC تعیین خواهند شد.

International Electrotechnical Commission سازمان بین المللی استاندارد است که در زمینه تعیین استاندارد های جهانی فعالیت دارد، این استاندارد ها در حوزه کلیه فناوری های الکتریکی و الکترونیکی تعیین و تبیین خواهد شد. از مهم ترین استاندارد هایی که برای تابلو برق صنعتی فشار ضعیف استفاده می شود می توان به IEC 61439 و برای تابلو برق صنعتی فشار متوسط نیز از استاندارد IEC 62271-200 اشاره کرد.

در اجرای استاندارد برای هر تابلو برق صنعتی می توانید روش های زیادی وجود دارد که نیاز به اطلاعات تخصصی خواهد داشت، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم با مراجعه به سایت ویتال تابلو تمام اطلاعات مورد نیاز را مطالعه نمایید.

تابلو برق صنعتی شامل چه درجاتی هستند؟

این تجهیزات بهترین و کاربردی ترین دستگاه ها به جهت حفاظت و نگهداری از انواع تجهیزات برقی به شمار می آیند، از این رو برای نگهدار و محافظت از آن ها نیز باید از متریال کاربردی استفاده شود. به طور کلی انواع تابلو صنعتی با هر نوع فشاری به واسطه داشتن وظیفه مهم در شرایط مختلف از حساسیت بالایی برخوردار هستند، به همین دلیل برای محافظت از آن ها می بایست پوشش های با کیفیت و مقاومت استفاده کرد.

پوشش های محافظتی زیادی در بازار موجود هستند از با کیفیت ترین آن ها می توان پوشش هایی با درجه محافظت  IP5X و  IP4X اشاره کرد. این پوشش ها در برابر زلزله، تایپ تست Internal arc و … مقاومت بالایی از خود به نمایش گذاشته اند.

چه تجهیزاتی در تولید تابلو برق صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند؟

انواع کابل ها

برای قسمت داخلی تابلو صنعتی از تجهیزات متفاوتی استفاده شده که از مهم ترین آن ها می توان به کابل ورودی _ باس بار اشاره کرد. برای تولید تابلو برق صنعتی مخصوصا در نمونه های کوچک مقیاس از کابل های XLPE و ERP استفاده شده ، این در حالی است که از باس بار در دستگاه های ظرفیت بالا استفاده شده که در صورت فلزی یا آلومینیوم بودن آن ها می توان باس بار ها را در نزدیکی هم قرار داد.

برای قسمت خارجی تابلو برق صنعتی نیز از کابل های مختلفی استفاده می شود، کابل های عایق بندی شده، کابل های مقاوم در برابر حرارت و آتش، کابل های پوستی فلزی، کابل های عایق بندی شده معدنی از مهم ترین کابل های خارجی به شمار می آیند. البته در تکمیل این تجهیزات نیز سیستم های ترانکینگ باس بار و میله های عایق بندی شده هستند که به نوعی در دسته تجهیزات خارجی تابلو قرار می گیرند.

کنتاکتورها

برای تولید انواع تابلو برق صنعتی از قطعات مختلف استفاده می شود که در میان آن ها می توان کنتاکتورها را نام برد، یک قطعه سوئیچینگ برقی که جریانات کاهش یافته به واسطه سولونوئید را به شکل بسته نگه می دارد. این تجهیزات قابلیت روشن کردن موتور، خازن های سوئیچینگ و … را بر عهده دارند.

برای انتخاب کنتاکتور باید به موارد زیادی دقت کرد که از مهم ترین آن ها می توان به زمان لازم برای عملکرد درست، محل استفاده، تعداد چرخه شروع در یک ساعت ، تعداد دفعات توقف در ساعت، استقامت و استحکام الکتریکی و مکانیکی  اشاره کرد.

 

برای تولید انواع تابلو برق صنعتی از تجهیزات و قطعات زیادی استفاده می شود که هر یک از آن ها قابلیت و امکانات متفاوتی دارند. این تجهیزات با کیفیت مختلف تولید می شوند و ویتال تابلو در طراحی و تولید دستگاه های خود از بهترین متریال استفاده می کند. از دیگر تجهیزاتی که برای تهیه و آماده سازی انواع دستگاه ها استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلید ارت
  • کلید برق
  • سوئیچ قطع بار
  • کلید های چاقویی
  • فیوزهای الکتریکی
  • رله های حفاظتی

هر یک از موارد عنوان شده دارای زیر مجموعه های خاصی هستند که در بخش های مختلف از انواع تابلو برق صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

جمع بندی

تابلو برق صنعتی دستگاه های محافظ و نگهدارنده ای هستند که از کلیه تجهیزات انرژی الکتریکی در برابر عوامل متعدد محافظت می کند. این تابلو ها در مدل های متفاوت طراحی و در تولید آن ها از قطعات مختلف استفاده شده است. اگر قصد خرید این تجهیزات را دارید پیشنهاد میکنیم با واحد پشتیبانی مجموعه ویتال تابلو در ارتباط باشید. در این مجموعه تمام اطلاعات تخصصی درباره این تجهیزات به تفکیک بیان شده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید