صفر تا صد تابلو برق؛ اجزا و نحوه ساخت

امروزه انجام اغلب فعالیت‌های ما به استفاده از انرژی الکتریکی وابسته است. علاوه بر مصارف خانگی از برق، عمده استفاده از این انرژی در صنایع مختلف صورت می‌گیرد. در گذشته‌ای نه چندان دور نیز با توجه به گستردگی مصارف برق و از آنجایی که علم به این مقدار پیشرفت نکرده بود، خطرات این انرژی دائماً انسان و حتی محیط زیست را تهدید می‌کرد. طی سال‌های اخیر اما در زیر سایه پیشرفت علم، تدبیری جهت محفوظ ماندن تجهیزات الکتریکی و محافظت از جان افراد در هنگام کار با برق اندیشیده شد.

جعبه‌ای تحت عنوان «تابلو برق» که برای ساختمان‌های مسکونی، انواع دستگاه‌ها و حتی مجتمع‌های صنعتی کاربرد دارد. این جعبه با هدف کاهش احتمال خطر برای افراد و حفاظت از سایر قطعات الکتریکی به‌کار رفته در شبکه‌ها در برابر عوامل محیطی ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه هرآنچه لازیم است درباره تابلو برق بدانید را به تفصیل شرح داده‌ایم.

 

تابلو برق چیست؟

با توجه به گستردگی انواع و استفاده‌های بسیار از تجهیزات الکترونیکی در شبکه‌های برقی، لازم است از این قطعات به‌صورت کامل محافظت شود. حفاظت از این تجهیزات به کاهش خطراتی که منشاء الکتریکی دارند کمک شایانی می‌کند و ضمناً، می‌توان از این طریق بستری جهت کنترل بیشتر بر روی عملکرد آن‌ها داشت. ازجمله این خطرات می‌توان به ایجاد شوک الکتریکی برای انسان، تأثیر عوامل محیطی مثل باد و باران بر روی تجهیزات برقی، اتصالی و آتش‌سوزی و امثالهم اشاره کرد.

تابلو برق که محفظه‌ای برای قطعات الکتریکی به‌شمار می‌رود، احتمال ایجاد این خطرات را به حداقل میزان ممکن تقلیل می‌دهد. علاوه بر این، از تجهیزات الکتریکی به‌کار رفته در سیستم‌های برقی محافظت، و عملکرد آن‌ها را مدیریت و کنترل می‌کند. تابلو برق‌ها در انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند:

 

انواع تابلو برق از نظر کاربرد

طبعاً تابلو برق مربوط به یک دستگاه صنعتی قابل استفاده برای یک ساختمان مسکونی نخواهد بود. لذا تابلو برق‌ها با توجه به اهداف و کاربردهای مختلفی که مورد استفاده قرار می‌گیرند طبقه‎بندی می‌شوند. دسته‌بندی تابلو برق بر اساس کاربرد نیز موارد مختلفی را دربرمی‌گیرد که به‌صورت زیر است:

تابلوهای اصلی، نیمه اصلی و فرعی

تابلو برق اصلی همان‌طور که از نامش پیداست، منبع تغذیه کل سیستم مربوط به تابلو برق اصلی است. مدارهای حفاظتی و کنترلی بسیاری با هدف کاهش احتمال خطا در این سیستم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تابلوهای نیمه اصلی در واقع زیر مجموعه تابلوهای اصلی هستند. این تابلوها برای ساختمان‌ها کاربرد دارند و منبع تغذیه آن‌ها همان تابلوهای اصلی هستند. جهت توزیع برق در یک قسمت از مانند روشنایی، موتورخانه یا قسمت‌های دیگر نیز از تابلوهای فرعی استفاده می‌شود.

تابلوهای زیردستی یا ساب مین

منبع تغذیه آن‌ها را می‌توان فیوزهای تابلوی اصلی دانست. هدف از تابلوهای زیر دستی یا ساب مین را می‌توان توزیع انرژی به قسمت‌های مختلف دانست.

تابلوهای کنترل یا PLC

وظیفه انتقال تنظیمات نصب‌شده مورد نظر به سیستم، بر عهده تابلوهای کنترل است. این نوع تابلو که وضعیت‌های مختلف سیستم را به کمک تجهیزات نصب‌شده نمایش می‌دهند، نسبت به نوع سیستم، در دو شکل اتوماتیک و نیمه اتومات طراحی می‌شوند.

تابلوهای DB

جهت روشنایی واحدهای اداری از تابلوهای DB استفاده می‌شود. این تابلوها با هدف اشغال کمترین فضای ممکن، در دیوار قرار می‌گیرند و ورودی و خروجی آن‌ها نیز توسط کلید‌های مینیاتوری یا MCB انجام می‌شود.

تابلو برق کشویی

تعداد زیادی از فیوزها با مدارات کنترل حجم توسط این تابلوهای برق می‌توانند تنها در یک سلول قرار گیرند. همچنین به هنگام خرابی، جهت تعمیر می‌‌توان، تنها با خارج کردن فیوز از سلول و جاگذاری فیوز رزرو، مراحل تعمیر را تسریع کرد و زمان قطعی فیوز را به حداقل میزان ممکن تقلیل داد.

 

انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

تابلو برق به لحاظ سطح ولتاژ آن‌ها به ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شود. دستیابی به محافظت از سیستم‌ها و مدارهای فشار ضعیف، توسط تابلو برق ولتاژ پایین انجام می‌شود که بیشینه مقدار آن ۱۰۰۰ ولت است. تابلو برق فشار متوسط نیز برای ولتاژ ۳ تا ۳۶ کیلوولت و تابلو برق فشار قوی یا ولتاژ قوی برای مقادیر بالای ۳۶۰۰۰ ولت مورد استفاده می‌گیرد.

 

انواع تابلو برق از نظر جنس بدنه

در دسته‌بندی دیگر تابلو برق، می‌توان آن‌ها را به لحاظ جنسی که بدنه تابلو از آن تشکیل شده است، طبقه‌بندی کرد. این دسته‌بندی شامل تابلو برق فلزی، پلی کربنات یا پلاستیکی، کامپوزیت، فولاد کربن، آلومینیومی و استیل می‌شود. جنس بدنه تابلو برق ارتباط مستقیمی با قیمت تمام شده، نوع کارکرد، عمر مفید، استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف، وزن و مقاومت بالادر برابر عوامل مختلفی چون دما و خوردگی و در نهایت، مواد به‌کار رفته در تولید تابلو برق دارد. بنابراین واضح است که جنس‌های مختلف تابلو برق نسبت به استفاده آن متفاوت خواهد بود.

 

انواع تابلو برق از لحاظ محل نصب

تابلو برق‌ها از نظر محل نصب به دو دسته بیرونی و درونی طبقه‌بندی می‌شوند که هرکدام در موارد مختلفی استفاده می‌شوند. تابلو برق بیرونی در محیط آزاد نصب می‌شود و بنابراین لازم است از مقاومت کافی در برابر عوامل محیطی برخوردار باشد.

 

انواع تابلو برق از لحاظ ساختار

تنوع شکل ظاهری، ساختمان و چگونگی نصب تابلو برق در محیط‌های مختلف، موجب شده است تا مهندسان و تکنسین‌های فعال در این زمینه، تابلو برق را از لحاظ ساختار به سه نوع: «تابلو برق فیک، تابلو برق کشویی و تابلو برق مدولار» طبقه‌بندی کنند. برای کنترل عملکرد و نظارت بر کارکرد قطعات و مدارهای برقی، می‌توان از این سه نوع تابلو برق در شرایطی که مناسب هرکدام است، استفاده کرد.

 

انواع تابلو برق از لحاظ ایستایی

تابلو برق‌ها را از لحاظ ایستایی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد. تابلو برق‌های ایستاده ثابت که در نصب آن نیاز به هیچ مهارکننده‌ای وجود ندارد؛ تابلو برق دیواری که نسبت به نوع استفاده به‌صورت توکار و روکار طراحی و نصب می‌شود؛ و تابلو برق فشار ضعیف کشویی که در دو نوع خروجی و ورودی طراحی می‌شود و در قالب ۱ تا ۴ مدوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربردها و موارد مصرف تابلو برق

گستردگی استفاده از منبع انرژی الکتریکی تقریباً تمام جوانب زندگی را دربرمی‌گیرد. تمام واحدهای ساختمانی، صنعتی، درمانی و امثالهم، برای ادامه فعالیت خود نیاز به برق دارند. از آنجایی‌که تابلو برق یکی از تجهیزات اصلی در سیستم‌های الکتریکی به‌شمار می‌رود، می‌توان ادعا کرد که در تمام سیستم‌های برقی موجود کاربرد دارد. تأمین برق اهالی ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، واحدهای صنعتی و تولیدی، بخش صنعت و کارخانجات مربوط به آن همه و همه به‌عنوان سیستم‌های الکتریکی فعالیت می‌کنند که تکمیل‌کننده نهایی آن‌ها را می‌توان تابلو برق دانست.

 

تجهیزات و قطعات استفاده شده در تابلو برق

برای ساخت تابلو برق از قطعات و تجهیزاتی استفاده شده است که عملکرد آن را بهبود بخشند و ایمنی استفاده از آن برای کاربران را به بالاترین حد ممکن افزایش دهند. هرکدام از این قطعات خصوصیات منحصر به فردی دارند که بخشی از اهداف لازم را تأمین می‌کنند. این قطعات عبارت‌اند از: کلیدها، بدنه تابلو برق، شینه و رساناها، تجهیزات حفاظتی، تجهیزات اندازه‌گیری، ارتینگ یا همان سیستم اتصال به زمین، سیستم اینترلاک و مقره.

در این بین قطعه‌ای که زیرگروه دارد، کلیدها هستند. تجهیزاتی که در زیرگروه کلیدها قرار می‌گیرند شامل این موارد هستند: تایمر، کنتاکتور، کلید مینیاتوری، کلید حرارتی، کلید سلکتوری یا همان گردان، رله کنترل فاز، پوش باتن و انواع فیوز. در ادامه به توضیح هرکدام از این موارد خواهیم پرداخت.

·       بی متال

یکی از مواردی در حفاظت از سیستم‌های الکتریکی در تابلو برق لازم است به آن توجه شود، دمای مدار است. بی متال‌ها که با هدف محافظت از موتورهای سه فاز در مقابل افزایش حرارت یا به اصطلاح اوورهیتینگ در تابلو برق استفاده می‌شوند، از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اجزای آن هستند.

·       فیوزها

در حالت کلی افزایش بیش از حد جریان مدار باعث سوختگی فیوز می‌شود. در تابلو برق نیز عملکرد فیوز به همین صورت و با همین هدف است. اگر جریان مدار بیشتر از حد مجاز تعیین شده افزایش یابد، فیوز می‌سوزد و که در پی آن، می‌تواند از مدار در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت کند؛ چراکه پس از سوختن فیوز، ارتباط آن با سایر تجهیزات قطع می‌شود تا به آن‌ها آسیبی نرسد.

·       کلیدهای حرارتی

محافظت از موتورهای الکتریکی در مقابل مشکلاتی چون عدم تعادل فاز، اضافه بار الکترونیکی و مواردی از این دست بر عهده کلیدهای حرارتی است.

·       کلیدهای مینیاتوری

عملکرد این کلیدها شباهت بسیاری به فیوزها دارد و مانند فیوزها در مدار عمل می‌کنند. تنها تفاوت کلیدهای مینیاتوری با فیوزها این است که فیوز تحت تحمیل جریان بالاتر از حد مجاز می‌سوزد؛ اما کلید مینیاتوری بعد از قطع، دچار سوختگی نخواهند شد و می‌توان مجدداً از آن‌ها استفاده کرد.

·       کلیدهای نشتی جریان

ایجاد ایمنی برای کاربرانی که با تابلو برق کار می‌کنند ازجمله مسائل بسیار پراهمیت است که کلید نشتی جریان، به همین منظور در تابلو برق به کار می‌رود. در شرایطی که مدار دچار نشتی جریان شود، موجب قطع مدار می‌شود و بدین ترتیب، از جان کاربر در برابر آسیب‌های شوک الکتریکی و برق گرفتگی محافظت می‌کند.

·       کلید کامپکت

کلید کامپکت با هر مقدار ولتاژی کار می‌کند و اغلب برای تابلو برق صنعتی کاربرد دارد. این کلید نیز از موتور در برابر اتصال کوتاه یا خطاهای دیگر محافظت می‌کند.

·       کلید اتوماتیک

قطع و وصل مدارها توسط کلید اتوماتیک صورت می‌گیرد. بنابراین می‌توان این قطعه را جزو مهم‌ترین تجهیزات تابلو برق دانست.

·       کلیدهای بار

از این کلیدها نیز برای برای قطع و وصل کردن مدار استفاده می‌شود. البته این کلیدها به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

·       سوئیچ الکتریکی یا پوش باتن

استفاده از پوش باتن که نام دیگر آن سوئیچ الکتریکی است، موجب اضافه شدن قابلیت قطع و وصل کردن جریان الکتریکی در مدار به‌صورت دستی خواهد شد.

·       کنتاکتور

از کنتاکتور برای کلیدزنی در مدار استفاده می‌شود. همچنین این قطعه به‌عنوان یک کلید الکترومغناطیسی در مدار تابلو برق شناخته می‌شود که کارکرد آن شباهت بسیاری به رله دارد.

·       چراغ هشدار

همان‌طور که از عنوان این چراغ پیداست، مشخص است که در شرایط بروز مشکل روشن می‌شود و خطر را از راه دور اطلاع می‌دهد. گاه این چراغ‌ها به سیستم هشدار صوتی نیز مجهز هستند که علاوه بر چراغ، با ایجاد صوت نیز خطر را اعلام می‌کنند.

·       چراغ سیگنال

خاموش یا روشن بودن تمام قسمت‌های موجود در تابلو برق، توسط چراغ سیگنال مشخص می‌شود.

·       ترمینال

ایجاد ارتباط بین اجزای داخلی و خارجی تابلو برق تأثیر مستقیمی روی عملکرد آن خواهد گذاشت. این وظیفه بر عهده ترمینال است که بستر لازم را برای ایجاد این ارتباط فراهم کنند.

·       تایمر

اساسی‌ترین کاربرد تایمر در تابلو برق، کنترل زمان جهت مناسب‌ترین زمان‌بندی برای فرستادن سیگنال است.

·       میکروسوویچ

عملکرد این قطعه تقریباً با کلیدهای قطع و وصل است و تنها تفاوت میکروسوویچ با این کلیدها، اختلاف در میزان حساسیت آن‌هاست. درواقع میکروسوویچ‌ها در مقابل حداقل فشار ممکن نیز واکنش نشان می‌دهند.

·       داکت کابل

تمام سیم‌کشی‌ها و کابل‌های به‌کار رفته در تابلو برق لازم است در محفظه‌ای قرار داده شوند تا از هر گونه آسیبی در امان باشند و برای کاربران نیز موجب ایجاد خطر نشوند. داکت کابل در تابلو برق این وطیفه را بر عهده دارد که علاوه بر محافظت از سیم و کابل‌ها، به ایجاد نظم در تابلو نیز کمک می‌کند.

·       PLC

شرایط مختلف سیستم و کارکرد تمام قطعات آن توسط PLC به‌صورت مداوم کنترل می‌شود. این قطعه که یک سامانه کنترل پیشرفته است، طبق برنامه‌ای که به آن داده شده است، به‌طور خودکار واکنش نشان خواهد داد.

·       مدار شکن

این قطعه به دو نوع مدارشکن ولتاژ بالا و ولتاژ پایین تقسیم می‌شود و به‌صورت اتومات یا دستی، قابلیت قطع یا وصل مدار را دارد.

·       رله حفاظتی

رله حفاظتی در شرایطی که مدار دچار خطا شود، آن را تشخیص می‌دهد و سپس پیامی به مدار شکن جهت قطع جریان ارسال می‌کند.

·       محافظ جان

این قطعه مهم‌ترین بخش از تابلو است که از جان افراد در مقابل برق گرفتگی ناشی از تماس با سیم بدون روکش حفاظت می‌کند.

·       شینه

میله‌هایی از جنس فلز که در قسمت داخلی تابلو نصب می‌شوند، بستر مناسبی برای اتصال قطعات ولتاژ بالا فراهم می‌کنند. درواقع کار شینه توزیع بار در میان قطعات تابلو است.

·       سنسورها

وظیفه سنسورها در تابلو، تبدیل کردن کمیت‌هایی همچون فشار، صدا و … به کمیت‌های برقی ناپیوسته و پیوسته یا دیجیتال و آنالوگ است.

·       مقره

جهت از بین بردن خاصیت رسانایی قطعات و ممانعت از اتصال بدنه و شینه، از مقره استفاده می‌شود.

·       HMI

این قطعه در دسته نمایشگرهای PLC قرار می‌گیرد و کارکرد بخش‌های مختلف را با آیکون‌های خاص، گزارش می‌کند.

·       ترانسفورماتور

ترانسفورماتورها ولتاژهای بالا را به جریان‌های کمتر تبدیل می‌کنند تا با رله و سایر قطعات سازگار شود.

·       رله کنترل فاز

در مدارهای سه فاز و برای حفاظت از آن‌ها از رله کنترل فاز استفاده می‌شود. این قطعه با قطع یکی از فازها، موجب قطع مدار فرمان می‌شود و از ایجاد آسیب ممانعت می‌کند.

·       پاورمتر

با این قطعه می‌توان مقدار مواردی همچون ولتاژ، جریان و … را سنجید. درواقع پاورمتر ابزاری برای اندازه‌گیری است.

·       اینورتر

این ابزار به‌عنوان تبدیل کننده جریان الکتریکی مستقیم به متناوب استفاده می‌شود. همچنین قابلیت کنترل دور موتور به وسیله تغییر فرکانس و ولتاژ خروجی را داراست.

·       رله ارت فالت (نشتی جریان)

در زمان اتصال به زمین و یا نشتی جریان این رله وارد عمل می‌شود و دستور قطع مدار را صادر می‌کند.

·       ترانس کوربالانس

ترانس کوربالانس در کنار رله ارت فالت، برای تشخیص نشتی جریان که منشاء آن متعادل نبودن جریان بازگشت از نول یا جریان رفت در ۳ فاز است، استفاده می‌شود.

·       سافت استارتر

استفاده از سافت استارتر در مدار، موجب ممانعت از بروز مشکلاتی همچون آسیب موتور در راه‌اندازی با جریان بالا، طول عمر مفید کم موتور و … می‌شود و راه‌اندازی موتور را به آرامی پیش می‌برد.

·       سوویچ‌های روغنی

برای از بین بردن قوس الکتریکی در مدار از سوویچ روغنی استفاده می‌شود. درواقع این سوویچ‌ها را می‌توان روغن‌هایی دانست که خاصیت دی‌الکتریکی دارند و موجب قطع قوس یا مدار می‌شوند.

·       سوویچ‌های هوا

سوویچ‌های هوا شاخک‌هایی برای کنترل جرقه دارند که مانع ایجاد آسیب می‌شوند. همچنین می‌توانند درصورت وجود بار، موجب برقراری اتصال شوند.

 

وظایف تابلو برق

در سیستم‌های الکتریکی، علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز جهت مصرف، تأمین ایمنی کاربران و بهینه‌سازی مصرف برق نیز حائز اهمیت است. از این جهت تابلو برق با هدف توزیع متناسب و صحیح برق برای مصرف‌کنندگان، حفظ کیفیت قطعات و تجهیزات به‌کاررفته در سیستم و افزایش عمر مفید آن‌ها، امنیت کاربران و قطع و وصل کردن جریان الکتریکی بدون استفاده از کنتاکتور استفاده می‌شود.

 

نحوه ساخت تابلو برق

ساخت یک تابلو برق استاندارد لازم است ۶ مرحله را برای برخورداری از ایمنی و دقت کامل طی کند که این مراحل به این شرح هستند:

طراحی نقشه ایزومتریک و جانمایی

در این مرحله هنگام دریافت سفارش تابلو برق، تمام انتظارات مشتری و موارد موردنیاز وی مورد بررسی توسط مهندسان قرار خواهد گرفت. سپس با در نظر گرفتن این فاکتورها، شرکت سازنده پس از بازدید و بررسی محل پروژه و عقد قرارداد، طراحی نقشه ایزومتریک را انجام خواهد داد.

جوش‌کاری، برش‌کاری، سوراخ‌کاری و ایجاد خم بدنه

پس از اتمام طراحی طراحی نقشه، لازم است ورق‌های فولادی با ضخامت و ابعاد مشخص‌شده برش داده شوند. ساخت این ورق‌ها به‌وسیله جوش و اتصالات آن‌ها به‌وسیله پیچ و مهره انجام می‌گیرد. باید در نظر داشت که تضمین کیفیت شاسی و بدنه تابلو، مستقیماً به انجام کارهای اولیه روی ورق‌های فولاد وابسته است.

رنگ‌کاری بدنه

در این مرحله باید چربی‌های سطح فولاد توسط مواد شیمیایی جدا شود و سپس این سطح، به‌وسیله فرز یا سمباده زنگ‌زدایی شود. رنگ کردن نیز لازم است با استفاده از پولیش و رنگ‌های پوششی که خاصیت الکترواستاتیک دارند انجام گیرد. پس از انجام این مراحل، نوبت به فسفاته‌کاری می‌شود که با هدف کاهش احتمال ایجاد زنگ زدگی در سطح فلز انجام می‌شود. عایق‌کاری نیز آخرین مرحله مربوط به رنگ‌کاری بدنه تابلو است.

مونتاژ اسکلت و بدنه

پس از خشک شدن رنگ، جاسازی قطعات مختلف تابلو برق انجام می‌گیرد و اتصال شاسی و بدنه به هم صورت می‌گیرد. لازم است به قرارگیری صحیح و دقیق تمام تجهیزات در بدنه توجه شود.

مونتاژ قطعات الکتریکی و سیم‌کشی

این مرحله با توجه به حساسیت و نیاز به دقت بالا باید توسط تکنسین متخصص انجام شود. در این بخش، تمام قطعات و تجهیزات الکتریکی مثل پریزها، کنتاکتور، کلیدها، رله و … در جای مشخص‌شده خود در تابلو قرار می‌گیرند و سپس، سیم‌کشی و شینه‌کشی انجام خواهد شد.

تست و کنترل کیفی تابلو برق

پس از انجام تمام مراحل به‌صورت تمام و کمال و با رعایت اصول لازم، تابلو برق جهت سنجش تطابق آن با اصول و استانداردهای لازم، مورد تست قرار می‌گیرد. این مرحله با توجه به حساسیت بالا لازم است توسط کارشناسان کارآزموده انجام شود. مواردی چون شکل ظاهری تابلو، کیفیت قطعات به‌کار رفته در تست کنترل کیفی تابلو مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت تابلو پس از تأیید بخش کنترل کیفی، بسته‌بندی و به محل پروژه ارسال می‌شود.

 

نحوه کار تابلو برق

تأمین ایمنی هر مکانی که در آن از سیستم‌ها و مدارهای الکتریکی استفاده شده، ضروری است. حال این محل می‌تواند یک مجتمع صنعتی باشد یا واحدهای مسکونی. تابلو برق به‌عنوان محفظه‌ای امن، تمام تجهیزاتی که انرژی الکتریکی وسایل برقی مختلف یا دستگاه‌ها را تأمین می‌کنند، با عملکردی مناسب در درون خود جای می‌دهد. بنابراین می‌توان آن را آخرین و مهم‌ترین جزء یک سیستم برقی دانست که برای تکمیل این سیستم یک نیاز ضروری محسوب می‌شود.

هدف اصلی تابلو برق توزیع برق منبع تغذیه به واحدهای دیگر است؛ این در حالی است که در کشورهای متفاوت، تجهیزات استفاده‌شده و نحوه چیدمان آن کاملاً از یکدیگر متفاوت است. درواقع تابلو برق به یک سیستم کلی اطلاق می‌شود که قطعات استفاده‌شده در آن (مثل: انواع کلید، تایمر، ارتینگ، سیم‌های توزیع برق و امثالهم) تنها با هدف تأمین برق واحدهای دیگر فعالیت می‌کنند.

همچنین تابلو برق بر اساس کاربرد، جنس، نحوه نصب، سطح ولتاژ و … در طبقه‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد که درمورد آن مفصلاً توضیح داده شد. بنابراین با توجه به وجود انواع مختلف تابلو برق، می‌توان طبق شرایط و مصارف گوناگون، عملکردهای متفاوتی را برای انواع تابلو برق‌ها متصور شد.

 

نکات مهم در طراحی تابلو برق

لازم است در طراحی تابلو به مواردی ازجمله جریان مصرفی توجه نمود. درواقع جریان مصرفی باید با ۲۰ درصد اضافه جریان محاسبه شود. علاوه بر این قدرت و پایداری تابلو برق در برابر اتصال کوتاه باید مورد سنجش قرار گیرد. همچنین تابلو برق باید در برابر ورود و حضور اجسام آی‌پی کاملاً محافظت شود و شکل دسترسی آن به کلیدهای اصلی خروجی نیز باید حتماً تعیین شود. لازم به ذکر است که در نظر گرفتن جریان لحظه‌ای مصرف‌کننده‌های موتوری برای انتخاب تجهیزات بسیار حائز اهمیت است.

 

نحوه جابجایی و نصب تابلو برق

با توجه به اینکه این تابلوها از وزن بالایی برخوردار نیست، به سادگی توسط نیروی انسانی و برخی جک‌ها می‌توان آن‌ها را حمل کرد. در جابجایی و حمل تابلو برق به دلیل وجود تجهیزات گران قیمت در آن و همچنین عمق کم تابلو، لازم است نهایت دقت به کار برده و از وارد شدن ضربه یا تکان‌های شدید بر آن جداً خودداری شود. همچنین این تابلو با توجه به وجود قطعات حساس در آن، جزو بارهای ترافیکی محسوب می‌شود.

مهم‌ترین نکته در نصب تابلو برق، تأکید بر عدم استفاده از هر نوع اتصال جوشکاری شاسی است. اگر بخشی از تابلو دچار آسیب شد، از قوطی رنگ موجود جهت رفع آسیب استفاده کنید و پس از رسیدن تابلو به محل نصب، تنها مجاز به استفاده از پیچ و مهره برای نصب آن هستید. پایان کار نصب تابلو برق منوط به فیکس شدن کامل تابلو بر روی فونداسیون است.

 

ویتال تابلو، مفتخر است با کادری زبده و حرفه ‌ای ارائه دهنده محصولات ایمن با قیمت مناسب است. این برند با تائیدیه تایپ تست، برای محصولات عرضه شده کوشیده تا به نگرانی ‌های خریداران از بابت کیفیت و ایمنی به خوبی پاسخ گوید. جهت استعلام قیمت و نوع تابلو متناسب با نیازتان، می ‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله کوشیدیم هر اطلاعاتی درمورد تابلو برق، ساختار و اجزای آن وجود دارد را در اختیار شما قرار دهیم. همان‌طور که گفتیم، این تابلو در جهت رفع خطرات احتمالی و کاهش هزینه‌های مالی و جانی نقش ویژه‌ای دارد. همچنین انواع مختلف تابلو برق و نحوه دسته‌بندی آن‌ها را بررسی کردیم. این تابلوها یک تکمیل‌کننده مهم و ضروری برای سیستم‌های الکتریکی به حساب می‌آیند که وظیفه توزیع امن برق و انتقال انرژی الکتریکی به واحدهای مختلف را دارند.

بنابراین لازم است در انتخاب نوع آن‌ها دقت لازم و کافی را به کار برد و موارد و نکات گفته‌شده را به‌صورت دقیق و کامل در نظر گرفت. همچنین با توجه به تخصصی بودن کار ساخت، انتخاب، جابجایی و نصب این تابلوها، لازم است تمام این مراحل توسط مهندسین برق یا تکنسین‌های فعال در حوزه الکترونیک بررسی و انجام شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید