مشکلات رایج در تابلو برق ها

جهت تامین و مانیتورینگ بر برق مصرفی محیط‌ های مسکونی، صنعتی و تجاری از تابلو برق (Electrical Enclosure) استفاده می ‌شود. این تابلوها دارای محفظه‌ ای هستند که کلیه تجهیزات الکتریکی همچون مدار فرمان، فیوز، رله ‌ها، انواع کلید و سیگنال تابلو برق را در خود جای داده ‌اند.

با استفاده از این قطعات، تابلو برق ‌ها قادر به توزیع و کنترل مناسب برق خواهند بود، اما گاهی جهت انجام این فرایند با مشکلاتی مواجه هستند. جهت آشنایی بیشتر شما در این زمینه، در ادامه به بررسی مشکلات رایج در تابلو برق ها می ‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

خرابی تابلو برق

به دستگاه الکتریکی یا جعبه ‌ای که از ان برای مانیتورینگ و توزیع برق ساختمان ‌ها استفاده می ‌کنند، تابلو برق گفته می ‌شود. تابلو برق ‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تابلو برق استخر و تصفیه‌ خانه
  • تابلو برق کنترلی
  • تابلو برق‌ های قدرت
  • تابلو برق خازنی
  • تابلوهای کارگاهی
  • تابلو برق اتوماسیون صنعتی (PLC)
  • تابلوهای ایستاده
  • تابلوهای موتورخانه
  • تابلو برق اینوِرتر و تابلوهای چنج آور(ATS).

در کلیه تابلو برق ‌هایی که در بالا نام‌ برده شده، احتمال دارد در بخش ‌های مختلف تابلو شاهد بروز مشکلاتی باشیم که جان افراد را به خطر انداخته و یا سبب ایجاد ناایمنی گردند، لذا در صورت مشاهده هر گونه خرابی در تابلو برق ‌ها، باید سریعا به رفع آن‌ ها اقدام نمود. وجود مشکلات رایج در تابلو برق ها می‌ تواند دلایل داخلی یا بیرونی داشته باشد. در ادامه به بررسی برخی از انواع این مشکلات که عملکرد خوب تابلو برق ‌ها را مختل می‌ کنند، می ‌پردازیم.

 

وجود اختلاف حرارتی در تابلو برق ها

از جمله مشکلات رایج در تابلو برق ها، تشخیص اختلاف حرارتی ایجاد شده در آن‌ هاست. بررسی این گرما با دست کار درستی نیست و بهتر است از ابزارهای استانداردی همچون THERMAL IMAGER استفاده کرد.

از جمله دلایل به وجود آمدن این اختلاف حرارتی، می ‌توان به مواردی همچون اکسید شدن ترمینال‌ های تجهیزات تابلو یا کابلشوها و وایرشوها اشاره کرد. همچنین ممکن است اتصالات مربوط به وایرشوها و کابلشوها  و یا اتصال دو شینه با هم، شل شده باشند.

 

نشانه‌ های وجود مشکل در تابلو برق

عمدتا هر کالایی بعد از زمان خرید یا مدتی پس از استفاده احتمال دارد دچار خرابی و مشکل شود. تابلو برق ‌ها نیز به همین شکل احتمال خرابی و وجود مشکل در آن ‌ها وجود دارد. اما چنانچه در زمان صحیحی به وجود خرابی در آن ‌ها پی ببریم، می ‌توانیم از عدم عملکرد نامناسب تابلو جلوگیری کنیم. از جمله مواردی که از آن تحت عنوان مشکلات رایج در تابلو برق ها می ‌توان یاد کرد، به موارد زیر اشاره می کنیم:

  1. آتش گرفتن کابل ‌هایی که داخل تابلو برق قرار دارند و یا ذوب شدن آن ‌ها
  2. پیچیدن صدایی مانند سرخ ‌شدن در داخل تابلو برق و بلند شدن دود از تابلو برق
  3. گرم شدن کلیدها در داخل تابلو برق
  4. بالا رفتن مرتب و دائمی کلیدهای مینیاتوری
  5. پریدن دائمی فیوز
  6. ریست نشدن کلیدها

 

داغ ‌شدن قطعات داخل تابلو

از جمله مشکلات رایج در تابلو برق ها، داغ شدن تجهیزات داخل تابلو برق ‌هاست. چنانچه تابلو برق ‌ها داغ شوند، سیم و کابل ‌های درون آن‌ ها نیز طی حرارت دیدن زیاد ذوب خواهد شد و ممکن است گاهی اوقات این امر منجر به آتش ‌سوزی شود. در نتیجه سیم‌ های دیگر در داخل تابلو هم آتش بگیرند و شما مشاهده نمایید که از داخل محفظه تابلو برق، بوی سوختگی بیرون می ‌آید.

این گرمای زیاد ایجاد شده می ‌تواند به اتصالات مختلف مانند شینه‌ ها، ترمینال‌ های تابلو برق و ورودی و خروجی ‌های آن آسیب بسیار جدی وارد کند. همچنین اگر این مشکل را سریع تشخیص نداده و یا به رفع آن اقدام نکنید، این مساله سبب برق ‌گرفتگی نیز خواهد شد.

جهت جلوگیری از بروز این مشکل در تابلو برق ‌ها عمدتا از ابزاری تحت عنوان thermal imager استفاده می‌ کنند که قادر است گرمای بیش از اندازه را تشخیص داده و سپس جهت کاهش آن اقداماتی را انجام دهد. کلیه مواردی که در بالا اشاره شد، جزو مشکلات رایج در تابلو برق ها در زمانی است که تابلو برق داغ شده باشد، اما چرا این تابلو داغ می ‌شود، دلایل مختلفی دارد که حتما در ادامه بدان ‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

قرار گرفتن دو یا چند کابل روی هم در تابلو برق

در درون تابلو برق، کابل ‌های متعددی وجود دارد که احتمال دارد برخی اوقات این کابل ‌ها روی هم بیفتند. در واقع از جمله مشکلات رایج در تابلو برق ها، قرار گرفتن دو یا چندین کابل روی هم در تابلو برق هست. چنانچه تعداد خروجی ‌ها برای انشعاب در میکروسوئیچ درب تابلو برق ‌ها از حد مجاز بیشتر باشد، علت این امر قرار گرفتن چندین کابل روی هم خواهد بود و بر اثر این مساله، سطوح تماس کاهش یافته و این امر منجر به داغ ‌شدن تابلو برق می ‌شود.

 

شل ‌شدن اتصالات درون تابلو برق

هنگامی که اتصالات و کابل ‌هایی که درون کنتور قرار دارند شل یا سفت شوند، این امر سبب می ‌شود تا مقاومت این اتصالات و کابل ‌ها در نقطه اتصال آن ها کم شده و این سست‌ شدن، سبب داغ شدن و در نهایت ذوب گردیدن اتصالات درونی تابلو می ‌گردد.

این امر همچنین زمانی که استانداردهای لازم در زمان ساخت این تابلوها رعایت نشده باشد، رخ خواهد داد و کارکرد تابلو برق را مختل نموده و در محیط‌ های صنعتی و تجاری به ویژه سبب به خطر افتادن جان کارگران و یا پرسنل کارخانجات خواهد شد.

 

نامتعادل بودن بار در تابلو برق ‌ها

از دگیر مشکلات رایج در تابلو برق ها، نامتعادل بودن بار در تابلو برق ‌هاست. بار باید در تابلو برق ‌ها به صورت متعادل و به صورت سه فاز تقسیم گردد. چنانچه بار در تابلو برق نامتعادل تقسیم شود، سبب داغ شدن تابلو و آتش گرفتن کابل و سیم‌ ها می‌ شود.

 

عدم استفاده از کابلشوی بی ‌متال در تابلوهای برق

جهت جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات رایج در تابلو برق ها، بایستی هنگام ساخت تابلو از کابلشوی مسی در کابل ‌های مسی و کابلشوی آلومینیوم در کابل ‌های آلومینیومی استفاده کرد. اگر از کابلشوی بی ‌متال در محل اتصال این کابل‌ ها استفاده نکنید، این امر سبب ساییدگی محل اتصال و داغ شدن تابلو برق می شود.

 

تاثیرپذیری از اشتباهات مرسوم در سیم‌ کشی ساختمان

از دیگر مشکلات رایج در تابلو برق ها تاثیر پذیرفتن از  نحوه سیم‌ کشی ساختمان‌ هاست. لذا قبل از آن ‌که به نصب تابلو برق خریداری شده بپردازید، بهتر است در زمینه استاندارد بودن نوع سیم‌ کشی ساختمان، بررسی‌ های لازم را به عمل آورید و اطمینان خاطر حاصل نمایید که مشکلی در سیم‌ کشی وجود نداشته باشد.

چنانچه به بررسی این موضوع نپردازید، قطعا در صورت وارد ‌شدن خسارات، حتما هزینه‌ های زیادی را جهت رفع آن ها متحمل خواهید شد. چنانچه ساختمان شما سیم‌ کشی خوبی داشته باشد با مشکلی مواجه نخواهید بود، اما در غیر این ‌صورت، احتمال دارد جریان برق بسیار زیادی به مدارشکن‌ ها رسیده و اجازه ندهد آن ‌ها عملکرد خوبی داشته باشند. این امر متاسفانه می ‌تواند سبب ایجاد آتش‌ سوزی گردد.

 

آسیب ‌پذیر بودن در برابر استفاده مداوم

از دیگر مشکلات رایج در تابلو برق ها آن است که چنانچه به شکل مداوم از این تابلوها استفاده کنید، آ‌ن ‌ها به سرعت و در مدت زمان کمی فرسوده می ‌شوند. این فرسوده‌ شدن می ‌تواند سبب شود دیگر همچون گذشته نتوانید به عملکرد تابلو برق اعتماد و اطمینان خاطر داشته باشید. در حقیقت پوسیدگی و فرسودگی خود به تنهایی یکی از عوامل ایجادگر مشکلات رایج در تابلو برق هاست.

لذا این مساله سب خواهد شد، جان پرسنل و افراد در خظر بیفتد. پس حتما این نکته را مد نظر قرار دهید که چنانچه مدت زمان زیادی از خرید تابلو برق می ‌گذرد، حتما به خرید یک دستگاه نو اقدام نمایید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

 

پوسیدگی

پوسیدگی؛ یعنی نشت جریان برق از سیم ‌ها یا قطعات تابلو برق که به بخش ‌های غیر مجازی در مدارها منجر می‌ شود و کارکرد خوب دستگاه را دچار اختلال می‌ کند. نشت جریان هم می ‌تواند به شکل ناخواسته از دستگاه یا سیم‌ ها سبب خرابی تابلو برق گردد. این موضوع خطرات بی ‌شماری را در زمینه ایمنی برای دستگاه به همراه خواهد آورد و قطعا باید فوری به رفع آن اقدام کرد.

 

خراب ‌شدن قطع‌ کننده مدار تابلو برق

از دیگر مشکلات رایج در تابلو برق ها، خرابی مدارهای قطع‌ کننده درون تابلو برق هاست. چنانچه در تابلو برق از قطع‌ کننده مدار با کیفیتی استفاده نکنید، در قسمت‌ های مختلف مانند کابل‌ های برق، کلیدها، هشدار دهنده‌ ها، کنتاکتور و غیره ایراداتی به وجود آمده و سبب گرم ‌شدن بیش از اندازه تابلو برق شده و به خرابی آن منتهی می‌ گردد. لذا بهتر است جهت پیشگیری از این واقعه، حتما در داخل جعبه فلزی تابلو برق از یک قطع‌ کننده مدار برق که کارایی خوبی داشته باشد، استفاده کنید.

از دیگر مشکلاتی که ممکن است زمان خرید یا بعد ازخرید این تابلوها با آن مواجه شوید، آن است که تابلو اصلی نباشد و لذا در زمان خرابی با هزینه‌ های نصب و تعمیر بسیار زیادی مواجه شوید. همچنین احتمال دارد به علت استاندارد نبودن این دستگاه، تابلو برق خریداری شده، در شرایط آب و هوایی و محیطی مختلف عملکرد خوبی نداشته باشد.

لذا در هنگام خرید حتما به داشتن علامت استاندارد روی محصول دقت کنید. محصولات عرضه شده توسط ویتال تابلو، همگی استانداردهای لازم را در این زمینه رعایت کرده‌ اند و از نشان استاندارد برخوردارند. همچنین ممکن است اگر تابلو برق دارای وزن زیادی باشد، به راحتی نتوان آن را حمل و نقل نمود و در زمان جابجایی دچار آسیب شده و نیاز به تعمیر پیدا کند. از این رو، باید به این نکات در زمان خرید تابلو برق‌ ها توجه داشت تا متحمل هزینه ‌های اضافی نشد.

 

اثر بد تاثیرات محیطی برتابش های الکترومغناطیسی

باید همواره از تابلوهای برق خریداری شده نگهداری و محافظت نمود تا از خراب شدن آن ها جلوگیری کرد. به ویژه زمانی که تابلویی که خریداری می ‌کنید در ارتفاع بسیار بالایی نصب گردد، ارتفاعات می ‌تواند بر تابش ‌های الکترومغناطیسی اثرگذار باشد.

چنانچه تابلو برق را در ارتفاع بسیار بالایی نصب نمایید، این دستگاه از تابش نور خورشید و سایر عوامل محیطی تاثیر پذیرفته و ممکن است خراب شود. لذا اگر برای محافظت از آن در برابر تابش نور خورشید نیندیشید، تابلو دچار اختلال عملکرد خواهد شد. جهت محافظت از تابلو در این زمینه آن را باید در شرایط دمایی مناسب نصب کرد. این دما نباید از ۴۰ درجه سانتی گراد بیشتر و از ۴ – پایین تر باشد.

 

قطعی فاز

از دیگر مشکلات رایج در تابلو برق ها، قطعی فاز است. چنانچه یکی از فازهای سیستم برق قطع گردد، این ایراد می ‌تواند در توازن بار و تنظیمات سیستم ایجاد اختلال کرده و و سبب عملکرد نامناسب دستگاه گردد. زمان خرید از ویتال تابلو که دارای محصولاتی همچون تابلو برق استخر و تصفیه خانه، تابلو برق خازنی، تابلوهای کارگاهی، تابلو برق اتوماسیون صنعتی (PLC)، تابلوهای ایستاده، تابلوهای موتورخانه، تابلو برق اینوِرتر و تابلوهای چنج آور (ATS) است، حتما موارد زیر را مد نظر قرار دهید تا با مشکلات رایج در تابلو برق ها مواجه نگردید:

  1. حتما از مشاوران جهت خرید راهنمایی بگیرید. پس از تحویل این محصول، چنانچه آن را به شکل اینترنتی خریداری کرده ‌اید حتما قفل درونی تابلو را چک نمایید و مطمئن شوید سالم است. گاهی مواقع قطعات تابلو برق همگی سالم ‌اند و خرابی تابلو مربوط به قفل درونی است.
  2. درب تابلو را باز کرده و کلیه قسمت ‌های تابلو برق را بررسی کنید تا ایراد خاصی نداشته باشد.
  3. چنانچه خودتان به نصب این کالا می ‌پردازید، زمان نصب اگر با ذوب‌ شدگی یا سوختگی سیم‌ ها مواجه شدید، با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید تا راهنمایی‌ های لازم را جهت رفع این مشکل دریافت کنید.
  4. اگر بعد از خرید تابلو طی چند سال مجبور به تعمیر آن شدید، سایر بخش ‌ها را نیز بررسی کنید تا از سلامت قطعات داخلی تابلو اطمینان پیدا کنید.

کنتور برق یا تابلو برق در ساختمان‌ ها چنانچه خراب شود، سبب می‌ گردد برق یک واحد یا همه واحدهای ساختمان دچار اختلال گردد. لذا پس از شناسایی دلایل ایجاد مشکلات رایج در تابلو برق ها، باید سریعا به رفع آن ها اقدام کرد. با شناخت دقیق خرابی ‌ها و مشکلات این تابلوها می ‌توان از راه‌ های مناسبی جهت رفع آن ‌ها اقدام نمود و به بهبود شیوه‌کار، پایداری و ایمنی این سیستم کمک شایان توجهی کرد.

 

نتیجه ‌گیری

عمدتا انواع تابلو برق در بازه‌ های زمانی مختلف دچار مشکلات رایج در تابلو برق ها می ‌شوند. در این مقاله ما کوشیدیم نشانه ‌های بارز این مساله را مورد بررسی قرار دهیم و راهکارهای جامعی برای آن ارائه نماییم. قطعا مسائل و مشکلات پیش ‌آمده در تابلو برق ‌ها که سبب خرابی یا از کار افتادن آن ‌ها می ‌شود، دلایل مختلفی دارند.

لذا بهتر است چنانچه در این زمینه سررشته ‌ای ندارید، به فردی متخصص جهت رفع این مشکل مراجعه نمایید. عدم مراجعه به افراد متخصص و یا تعمیر تابلوها به صورت شخصی، گاهی هزینه بیشتری برای افراد به همراه داشته و سبب ایجاد خسارت‌ های زیادی می ‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه نصب و استفاده از این تجهیزات می توانید به سایت ویتال تابلو مراجعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید