ثابلو برق اتوماسیون صنعتی PLC

تابلو برق اتوماسیون صنعتی محفظه ‌ای از تجهیزات الکتریکی است که وظیفه اصلی آن ایجاد و حفظ ارتباط صحیح میان اعضای دستگاه‌ های برقی و حفاظت از وسایل الکتریکی در برابر افت ولتاژ است. در حال حاضر انواع مختلفی از تابلو برق وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای مشخصات و قابلیت ‌های ویژه و کاربردهای متفاوت هستند. در این مقاله به صورت اختصاصی به تابلو برق اتوماسیون صنعتی می ‌پردازیم.

 

تابلو برق اتوماسیون صنعتی چیست؟

تابلو برق اتوماسیون صنعتی PLC به عنوان یک محفظه‌، دربردارنده تجهیزات الکترونیکی مانند قدرت و فرمان است که کنترل و توزیع انرژی توسط تجهیزات در این تابلو صورت می ‌گیرد و همچنین، به اشخاص در مقابل خطرات از جمله برق گرفتگی یا انفجار کمک می کند.

از آنجایی که این تابلو برق خودکار و اتوماتیک است قطعا از تجهیزات خاصی استفاده می ‌کند. تابلو برق اتوماسیون صنعتی در صنایع تولیدی و کارخانجات نقش بسیار مهمی ایفا می‌ کند. در واقع، نظم و ارتباط صحیح میان اجزای سیستم برقرار کرده و نتیجه آن داشتن ایمنی در محیط کار و در دستگاه است. این نوع از تابلو برق ‌ها در صنعت های بسیار زیادی کاربرد دارند که با توجه به این موضوع، امروزه مدیران و مهندسان  به صورت اختصاصی برای تولید تابلو برق اتوماسیون صنعتی وقت می گذارند.

 

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق اتوماسیون صنعتی

مهم ترین اجزای تشکیل دهنده تابلو برق اتوماسیون صنعتی PLC عبارتند از:

۱_یکی از اجزای مهم در این نوع از تابلو برق ‌ها به نام محفظه اصلی یا بدنه است. این اجزا مانند یک جعبه است که وظیفه محافظت از تجهیزاتی که در داخل یا بیرون تابلو برق نصب شده را بر عهده دارد. این محفظه از جنس پلاستیک و یا آهن است و بعضی از آن ها از جنس کامپوزیت تولید می ‌شود.

۲_مسئولیت قطع و وصل کردن جریان مدارها بر عهده کلیدها است که در این نوع از تابلوها نصب آن از همیت بالایی برخوردار است.

۳_فیوزها قطعاتی هستند که مدار را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار حفاظت می ‌کنند و در صورتی که جریان مدار بیش از حد مجاز شود، فیروز دچار سوختگی و نتیجه آن قطع ارتباط الکترونیکی در تابلو است.

۴_ کنتاکتور یک کلید الکترومغناطیسی در تابلو برق اتوماسیون صنعتی است که برای کلید زنی مدارها از آن استفاده می ‌شود و عملکرد این قطعه خیلی شبیه به رله است.

۵_چراغ سیگنال و هشدار چراغ ‌های مهم در این نوع از تابلو برق‌ها تعبیه شده است که در صورت بروز مشکل و خطر روشن و وضعیت دستگاه را اعلام می‌ کند.

۶_ ترمینال، تایمر، میکروسویچ و داکت کابل و مدار شکن یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده در این نوع تابلو برق ‌ها هستند که هر کدام از آن ها کاربرد و عملکرد ویژه خود را ایفا می ‌کنند.

 

تفاوت بین تابلو برق های خانگی با صنعتی در چیست؟

تفاوت‌های زیادی بین تابلو برق‌های خانگی و صنعتی وجود دارد که در زیر ما به چند مورد از این موارد می ‌پردازیم.

۱_تابلو برق خانگی برای تامین نیازهای برقی مانند روشنایی و گرمایشی استفاده  می شود. در حالی که تابلو برق صنعتی برای نیازهای پیچیده‌ تر و بزرگتر مانند صنایع و کارخانه ها است. از این رو میزان برق در تابلو برق‌ های صنعتی قابل مقایسه با تابلو برق خانگی نیست.

۲_تابلو برق صنعتی نیاز به مدیریت بیشتری نسبت به تابلو برق خانگی دارد و همچنین، نوع محافظت تابلو برق ‌های صنعتی نسبت به خانگی کاملا متفاوت است.

۳_تابلو برق ‌های صنعتی پیچیده ‌تر و دارای تجهیزات کنترلی زیادی نسبت به تابلو برق‌ های خانگی هستند و از این رو، مدیریت و محافظت این نوع تابلو برق‌ها بسیار سخت تر خواهد بود.

۴_تابلو برق ‌های صنعتی نیاز به رعایت استانداردهای مخصوصی هستند. در حالی که در تابلو برق خانگی نیاز نیست این استانداردها را رعایت کنید.  همچنین، این امر را در نظر داشته باشید که نصب و نگهداری تابلو برق ‌های صنعتی نیاز به دانش و تجربه کافی دارند و از نظر قیمت کمی گران ‌تر هستند.

۵_نوع ساختار و شکل ظاهری و اجزای تشکیل دهنده هر یک از تابلو برق‌ ها با یکدیگر متفاوت است و تمام این موارد تمایز بین این دو تابلو برق ‌ها را مشخص می‌ کند.

 

 

کاربرد تابلو برق اتوماسیون صنعتی را با هم بررسی می کنیم

تابلو برق‌ های اتوماسیون صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارند و مهمترین آن این است که فرایند تولید را کنترل می ‌کنند و با بررسی ورودی و خروجی‌ شیوه کار دستگاه ‌ها را مورد بررسی قرار می ‌دهند. در واقع، می ‌توان گفت این کاربرد مهم ‌ترین وظیفه ‌ای است که توسط این نوع از تابلو برق ‌ها صورت می‌گیرد. این نوع از تابلو برق‌ ها کاربرد زیادی در صنعت موتور ماشین آلات و پمپ ‌ها و حتی قطع کننده ‌های مدار دارند.

 

چرا از تابلو برق اتوماسیون صنعتی استفاده می کنیم؟

استفاده از تابلو برق اتوماسیون صنعتی دارای مزایای فوق العاده ‌ای است که ما در اینجا به چند مورد از این موارد اشاره می کنیم.

۱_ این تابلو برق نسبت به تابلو برق ‌های دیگر نصب و عیب یابی راحتی دارد و شما در یک زمان کوتاهی می ‌توانید قطعات آن را تعویض و اگر با مشکلی مواجه شدید سریع آن را برطرف کنید.

۲_ از نظر هزینه نسبت به سیستم‌ های کنترلی بسیار ارزان بوده و نحوه نگهداری آن آسان است. این موضوع را در نظر داشته باشید که در هر شرایطی کاملا سازگار و خود را بر اساس شرایط وفق می ‌دهد.

۳_طول عمر و مقاومت بسیار بالایی دارد و بدون هیچ گونه سر و صدا و لرزش ‌های خاص کار می ‌کند.

۴_عامل دیگری که باعث می ‌شود شما از این نوع تابلو برق ‌ها استفاده کنید این است که فضای کمتری اشکال می‌ کنند. چرا که در گذشته تابلو برق ‌هایی وجود داشتند که فضای زیادی را در محیط کار اشکال می‌ کردند، اما امروزه با وجود این تابلوها شما می ‌توانید فضای بسیار کوچکی برای آن در نظر بگیرید.

۵_تابلو برق اتوماسیون صنعتی این قابلیت را دارد که از راه دور یک سیستم را مدیریت کرده و اطلاعات مرتبط با آن را به یک مرکز کنترل ارسال کند. در واقع، به دلیل داشتن ارتباط قوی از راه دور موجب شده است که ما از این نوع تابلو برق استفاده کنیم.

 

در هنگام خرید تابلو برق اتوماسیون صنعتی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

تابلو برق ‌ها انواع مختلفی دارند که شما در هنگام خرید تابلو برق اتوماسیون صنعتی PLC باید برخی از اصول مهم را در نظر داشته باشید. در زیر به چند مورد از این نکات قابل توجه می‌ پردازیم.

در اولین نگاه شما باید میزان ولتاژ و جریان برق را با دقت مورد بررسی قرار دهید و بعد از اینکه از این امر مطمئن شدید، حتما جنس تابلو و استانداردهای موجودی که باید در تابلو برق وجود داشته باشد را زیر و رو کنید. تابلو برقی را خریداری کنید که مقاومت بالایی در برابر آب و گرد و خاک و عوامل فیزیکی و شیمیایی داشته باشد، چرا که این تابلو برق ‌ها استفاده زیادی دارند و از این رو در مرحله اول باید اصول و استاندارد لازم را در خود داشته باشند تا بتوانند مشکلات درونی و بیرونی یک سیستم را برطرف کنند.

پس داشتن یک بدنه و محفظه مقاوم در هنگام خرید در اولویت قرار می‌ گیرد. مکان معتبر را برای تهیه این نوع تابلو برق ‌ها در نظر داشته باشید، چرا که فروشندگان و مراکز خرید معتبر می ‌توانند شما را در هنگام خرید کمک کرده و راهنمای مناسبی برای شما باشند.

از آنجایی که تابلو برق اهمیت بالا و وظایف حساسی در سیستم برق رسانی دارد، شما باید در هنگام خرید معیارهای فوق را در نظر بگیرید تا از این طریق بتوانید بهترین مدل از تابلو برق را بر اساس نوع نیاز خود خریداری کنید.

 

اگر تابلو برق اتوماسیون صنعتی دچار مشکل شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر مشکلاتی در تابلو برق اتوماسیون صنعتی به وجود بیاید قطعا شما به مشکل بزرگی بر می‌خورید. پس بهتر است از قبل جلوی این مشکلات را بگیرید یا در هنگام خرید از داشتن کیفیت بالای این محصول مطمئن شوید. در اینجا ما به چند مورد از مشکلاتی که ممکن است برای تابلو برق ایجاد شود را بررسی می کنیم.

اولین مشکل جبران ناپذیری که برای شما ایجاد می ‌شود این است که به هیچ عنوان متوجه خطاهای سیستمی در مسیر خط تولید نخواهید شد یا اگر ولتاژ و جریان به اشتباه به نمایش گذاشته شود، در کار اختلالاتی برای دستگاه ایجاد می ‌شود. همچنین، قطعات داخلی این نوع تابلو برق‌ ها به مرور زمان دچار آسیب و امکان وقوع آتش سوزی به دستگاه اضافه می ‌شود.

 

انواع تابلو برق اتوماسیون صنعتی

تابلو برق اتوماسیون صنعتی انواع مختلفی دارد که دسته اول را می توان بر اساس نوع عملکرد تابلو و دسته دوم را بر اساس محل نصب و دسته سوم را بر اساس ایستایی تابلو تقسیم بندی کرد.

۱_دسته ‌بندی اول بر اساس نوع عملکرد تابلو است که این دسته ‌بندی به ۴ صورت انجام می ‌شود. در نوع اولclp  تابلوهایی هستند که برای کنترل یک پروسه صنعتی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. نوع دوم تابلوهای توزیع که جهت توزیع برق و در واقع، توزیع جریان بین تجهیزات مختلف صنعتی ایجاد می ‌شوند و نوع آخر تابلوهای اصلاح ضریب قدرت است که به تابلوهای بانک خازنی معروف هستند.

۲_دسته ‌بندی دوم بر اساس محل نصب صورت می ‌گیرد که به دو نوع تقسیم می ‌شوند.roodnl نوع اول است که این نوع تابلوها در فضای بسته مثل داخل کارگاه یا ساختمان مسکونی نصب و مورد استفاده قرار می‌ گیرند.roodtuo به نام تابلوهای خارجی نامگذاری شده که در فضای باز نصب می ‌شوند.

۳_دسته ‌بندی سوم بر اساس ایستایی تابلو به موارد زیر تقسیم می ‌شود.gnidnats fles به نام تابلوهای ایستاده هستند که روی پایه ‌های خود قرار می‌ گیرند و کاربرد زیادی در صنعت های مختلفی دارند. تابلوهای دیواری بر روی دیوار به صورت توکار یا روی کار نصب می ‌شود.

این مورد را در نظر داشته باشید که تابلو برق اتوماسیون صنعتی بر اساس شکل ظاهری به چند نوع تقسیم می ‌شود که مهمترین آن تابلوهای کشویی است که نصب راحت و ایمنی بسیار بالایی دارد.

 

مزایای استفاده از تابلو برق اتوماسیون صنعتی

تابلو برق اتوماسیون صنعتی PLC مزایا و فواید زیادی دارد که استفاده از آن در صنعت برق بسیار سودمند است. ما در اینجا می ‌خواهیم شما را برخی از مزایای این نوع از تابلو برق ‌ها آشنا کنیم.

۱_این نوع از تابلو برق ‌ها در انجام هر چه سریعتر پروسه‌ های مختلف بسیار موثر هستند و از آنجایی که کار کردن با آن بسیار آسان و ساده است، روند کار را هموار و پیچیدگی ‌ها را از بین می ‌برد.

۲_هیچگونه قطعه متحرکی ندارد و از این رو قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به تابلو برق ‌های دیگر دارد، همچنین، این مزیت را در نظر داشته باشید که مصرف برق آن بسیار پایین و نحوه نگهداری آن آسان بوده و به راحتی با کامپیوترهای مختلف ارتباط برقرار می ‌کند.

 

قیمت تابلو برق اتوماسیون صنعتی

بعد از کیفیت و فاکتورهای مختلف قطعاً قیمت این محصول مورد توجه مشتریان قرار می ‌گیرد. در هنگام خرید، شما علاوه بر توجه به کیفیت باید قیمت را در نظر داشته باشید و این امر را بدانید که قیمت این نوع تابلو برق ‌ها ثابت نیست و عوامل متعددی قیمت را تحت تاثیر قرار می دهند.

مهمترین عاملی که می ‌تواند قیمت ‌ها را کاهش و یا افزایش دهد، نوع طراحی و استانداردهای مورد استفاده در طراحی تابلو برق است و همچنین، جنس بدنه دستگاه به نوبه خود می ‌تواند قیمت ‌ها را افزایش دهد. کیفیت سیم کشی و کابل کشی، برند تولید کننده و حتی اندازه و ابعاد و کیفیت ولتاژ طراحی شده می‌ تواند قیمت نهایی را تعیین کند.

گرانی ارز و بالا و پایین آمدن دلار به صورت مستقیم روی قیمت تاثیرگذار هستند و شما در هنگام خرید این محصول باید نرخ ارز و دلار را در نظر داشته باشید. از آنجایی که این نوع از تابلو برق ‌ها تنوع بالایی دارند و بر اساس نوع نیاز شما خریداری می شوند، قطعا با مشکل تفاوت قیمت مواجه می ‌شوید، اما می ‌توانید با مشاوره از ویتال تابو این مشکل را برطرف کنید.

 

کلام پایانی

تابلو برق اتوماسیون صنعتی PLC یکی از تابلوهای بسیار کاربردی در صنعت است که در دوران خود توانسته است نقش بسزایی در زمینه صنعت ایفا کند. وظیفه اصلی این تابلو برق ‌ها کنترل پروسه‌ های مختلف در صنایع گوناگون است که ما در این مقاله اطلاعات کاملی را در خصوص این تابلو در اختیار شما قرار دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه نصب و استفاده از این تجهیزات می توانید به سایت ویتال تابلو مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید