خرید تابلو برق اینورتر

خرید و راه اندازی تابلو برق صنعتی اینورتر، یکی از دغدغه های همیشگی صاحبان کسب و کارها و صنایع مختلف بوده است؛ چرا که در صورت انتخاب یک تابلوی اشتباه و نامناسب، عملکرد اینورتر با مشکل مواجه می شود و در نتیجه خسارت های مالی زیادی به کارفرمایان وارد خواهد شد. تابلو اینورتر نسبت به دیگر تابلوها نصب آسان تری دارد و قیمت آن بسیار مناسب است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند از این تابلوها استفاده کنند.

در این مطلب قصد داریم اطلاعات مفیدی را در مورد تابلو برق اینورتر در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم قصد خرید این نوع تابلو برق ها را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید که چه ویژگی هایی دارند و در چه شرایطی می توانید از این تابلو برق ها استفاده کنید.

 

عملکرد تابلو برق اینورتر

تابلو برق اینورتر با عنوان های دیگری همچون تابلوی کنترل درایو با فرکانس متغیر، تابلو VFD و همچنین تابلو کنترل الکتریکی AC رادیو  شناخته می شود. این تابلو از بخش های مختلفی همچون تجهیزات محافظتی، نمایشگر، VFD با کنترل خارجی و… تشکیل شده است. یکی از مواردی که باعث محبوبیت بالای این نوع تابلوهای برقی شده، نصب آسان آن نسبت به سایر تابلوها خواهد بود. در برخی اوقات از تابلوهای برق اینورتر به عنوان یک دستگاه برای راه اندازی نرم موتور استفاده می کنند.

اگر در داخل تابلو برق اینورتر مشکلی پیش بیاید یا آسیبی به آن وارد شود، به طور کلی تابلو از کار می افتد و صدمه ها و خسارت مالی زیادی به شما وارد خواهد شد. اما با توجه به پایین بودن قیمت این تابلو برق ها، جای نگرانی زیادی وجود ندارد.

عوامل محیطی زیادی مانند رطوبت، دمای بالا، گازهای خورنده، گردوخاک و… می توانند به تابلو برق آسیب بزنند، در نتیجه استفاده از آن در کارگاه هایی که هوا آلوده است توصیه نمی شود. با این حال بهتر است بدانید که اکثر تابلو های اینورتر سافت استارتر یا بدنه مقاوم و پایداری دارند. به همین دلیل تا حد زیادی از وارد شدن آلاینده های مضر به اجزای داخلی و برد تابلو جلوگیری می کنند.

 

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق اینورتر

تابلو برق اینورتر مانند هر تابلو برق صنعتی دیگری از اجزا مختلفی تشکیل شده است. کیفیت هر کدام از این قطعات و تجهیزات جانبی اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم ترین اجزای تشکیل دهنده تابلو برق های اینورتر شامل موارد زیر می شود:

  • فیلترهای هارمونیک برای ورودی
  • تجهیزات محافظتی همچون کلید حفاظتی، رله ها و…
  • Surge Arrester به منظور حفاظت از تجهیزات تابلو در برابر نوسانات ولتاژی و پیک ها
  • Bypass به منظور تداوم عملکرد تابلو برق در موقعیت های خاص استفاده می شود، یعنی حتی اگر اینورتر دچار مشکل گردد، این قطعه سیستم را فعال نگه می دارد.
  • PLC برای برنامه ریزی یا کنترل پیشرفته تر تابلو
  • تجهیزات ارتباطی همچون سوئیچ ها و مودم ها
  • تجهیزاتی که با دمای تابلو برق اینورتر مرتبط هستند؛ مانند هیتر به منظور جلوگیری از به وجود آمدن هیتر، فن برای تهویه و کولر برای خنک کاری
  • و…

 

هدف های کلی از خرید تابلو برق اینورتر

قبل از خرید محصولات، باید انتظارات و هدف های خود از خرید آن را مشخص کنید تا بتواند عملکرد مناسبی برای شما داشته باشد. به طور کلی می توان گفت که هدف از خرید تابلو برق های اینورتر شامل موارد زیر می شود:

  • حفاظت و قطع و وصل کردن برق: معمولا این نوع تابلو برق ها همراه با قطع کننده مدار طراحی و به بازار عرضه می شوند. این مدار به منبع تغذیه خط ورودی به منظور خاموش و روشن کردن تابلو متصل می شود و در زمان به وجود آمدن اضافه بار در مدار یا اتصال کوتاه، سرعت متغیر را حفظ می کند. علاوه بر این ها، تابلو برق های اینورتر، برق را قطع می کنند تا زمان تعمیر و نگهداری از موتور دستگاه، آسیبی به اپراتور وارد نشود.
  • تنظیم سرعت: بر روی درب تابلوی اینورتر یک پتانسیومتر برای کنترل فرکانس نصب شده است. این قطعه می تواند طبق مقداری که توسط اپراتور تعیین شده، سیگنال های فرمان را به موتور انتقال دهد. این تابلو از عملکرد سوئیچینگ در شبکه بهره می برد و باعث می شود در صورت خرابی درایو، تابلو به عملکرد خود ادامه دهد.
  • محافظت از تابلو در برابر عوامل محیطی: مهندسین و طراحان می دانند که که تابلو برق اینورتر در شرایط بد محیطی دچار آسیب و خرابی می شوند. به همین دلیل سعی می کنند از محافظ هایی استفاده کننده که این آسیب ها و خرابی ها را به حداقل برسانند.
  • نظارت و مانیتورینگ: تابلو برق اینوتر تنها برای محافظت در برابر شرایطی محیطی استفاده نمی شود. در بسیاری از موارد، افراد این تابلوها را با هدف نصب نمایشگرهای مناسب بر روی درب تابلو برق به منظور کنترل و نمایش آنلاین مقادیر الکتریکی موتور مانند توان، سرعت، جریان، سایر اطلاعات و سیگنال ها به اپراتور و… مورد استفاده قرار می دهند. در چنین شرایطی اگر لازم شد، اپراتور با استفاده از شستی ها و کلیدهای تعبیه شده، می تواند اقدامات لازم را انجام داده و فرمان های لازم را صادر کند.
  • تجمیع تجهیزات: یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل استفاده از این تابلو برق ها، یکجا کردن اینورتر با تمام تجهیزات جانبی مرتبط با آن در محلی مشخص است. در این شرایط، کابل کشی، سیم کشی و همچین سیگنال ها و فرامین به آسانی بر روی تابلو نصب می شود. علاوه بر این، اگر ادوات از نظر مکانیکی به آسان نصب شوند، دسترسی به آن ها آسان تر است.

 

درجه حفاظت بدنه در تابلو برق اینورتر

استانداردهای زیادی توسط NEMA و IEC متناسب با شرایط استفاده از تابلو برق های اینورتر تعیین شده اند. برای درجه حفاظت تابلو برق اینورتر یا IP، رده بندی های مختلفی از طرف IEC ارائه شده است. چند نمونه از پرکاربردترین درجه های حفاظت از این تجهیزات عبارتند از:

  • درجه حفاظت :IP 00 در این سطح از حفاظت تابلو برق اینورتر، ارز تابلو در برابر هیچ عواملی محافظت نمی کند. یعنی آب یا ذرات خارجی همچون قطعات پرتابی و حتی انگشتان دست می توانند وارد تابلو شوند. درنتیجه باعث صدمه رسیدن به شخص یا دستگاه خواهد شد.
  • درجه حفاظت :IP20 در این سطح از حفاظت، از تابلو برق اینورتر در برابر ورود اجسام با اندازه های متوسط همچون انگشتان دستان یا قطعات و اجسام حفاظت می شود. به همین دلیل به بخش های الکترونیکی یا افراد، هیچ صدمه ای وارد نمی شود.
  • درجه حفاظت :IP54 حفاظت IP54 حفاظت قوی تری دارد و از ورود عوامل خارجی به داخل تابلو جلوگیری می کند. معمولا با این حفاظت، مجراهایی که احتمال ورود ذرات خارجی به داخلی به داخل تابلو را دارند، با استفاده از واشرهای مناسب و فیلترها کیپ می شوند.
  • درجه حفاظت :IP66 در این مدل از حفاظت از یک محفظه محکم و مهر و موم شده برای ساخت تابلو برق اینورتر استفاده می شود. قیمت درجه حفاظت IP66 بیشتر از دیگر حفاظت های نام برده شده است.

نکته: درجه حفاظتی که برای تابلو برق اینورتر استفاده می شود باید طبق دستورالعمل های ICE طراحی شود تا بتواند بهترین حفاظت و کارایی را داشته باشد و خرابی ها را به حداقل برساند.

 

راهنمای خرید تابلو برق اینورتر

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا تابلو اینورتر را خریداری کنند، باید نکاتی را زمان خرید در نظر بگیرند تا بتوانند خرید درستی داشته باشند. در اینجا به برخی از این نکات اشاره می کنیم.

 

ولتاژ تابلو برق اینورتر

اولین و مهم ترین نکته ای که زمان خرید این تابلوها باید به آن توجه داشته باشید، ولتاژ تابلو برق اینورتر است. به طور کلی انواع تابلو برق های اینورتر در سه دسته مختلف فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار بالا دسته بندی می شوند. هر کدام از این از دسته بندی ها برای شرایط و کارکردهای خاصی مناسب هستند. معمولا از تابلو فشار ضعیف برای مدارهای تغذیه، ژنراتورها و تابلوهای برق آتش نشانی استفاده می کنند. اما برای محافظت شبکه بیشتر در مقابل نوسانات ولتاژی بهتر است تابلوهای فشار متوسط یا فشار قوی را به کار ببرید.

 

دارا بودن قابلیت محافظت از اینورتر

یکی دیگر از نکاتی که زمان خرید تابلو برق های اینورتر باید به آن توجه داشته باشید این است که در آن از اجزایی استفاده کرده باشند که بتوانند به درستی از این دستگاه در برابر عواملی همچون اتصال کوتاه محافظت کنند. به عنوان مثال یک جزء مهم در تمام تابلو برق ها، رله است که در صورت تشخیص اتصال کوتاه یا بار اضافه، برق ورودی را قطع می کند. بدین ترتیب از آسیب رسیدن به اینورتر جلوگیری خواهد کرد.

 

محافظت از تابلو برق در برابر شرایط محیطی

مهم ترین هدف خرید تابلو برق اینورتر، محافظت از سافت استارتر یا اینورتر در برابر شرایط محیطی مختلف است. با وجود اینکه بدنه اینورتر و کیس آن از تاثیر گرد و غبار و همچنین افزایش گرما بر روی تجهیزات داخلی و بردهای تابلو برق جلوگیری خواهند کرد، اما برای اطمینان از عملکرد درست دستگاه، باید از تابلو برق نیز استفاده شود. به همین دلیل به منظور محافظت از اینورتر در برابر مواد شیمیایی موجود در هوا، رطوبت، مواد خورنده و آلودگی باید به درجه IP این تابلو برق ها توجه کرد.

 

داشتن قابلیت مانیتورینگ و نظارت

با وجود اینکه یکی از اصلی ترین هدف های خرید تابلو برق صنعتی اینورتر، محافظت از این دستگاه در مقابل شرایط الکتریکی و محیطی است، اما بهتر است بدانید که این تنها هدف برای خرید دستگاه نیست. بهترین تابلو برق های اینورتر مواردی هستند که امکان نصب انواع مختلفی از ادوات کنترلی و نمایشگرهای لازم بر روی آن وجود داشته باشد؛ چرا که با استفاده از این تجهیزات می توان کمیت های اساسی و مهم مانند جریان، توان و سرعت را به طور مرتب و دائمی بررسی کرد. بدین ترتیب هر زمان که لازم باشد، اپراتور می تواند از شستی ها و کلیدها برای کنترل و نظارت بهتر استفاده کرده و با صادر نمودن فرمان های لازم، از بروز حادثه های ناگوار جلوگیری کند.

 

داشتن سیم بندی راحت و آسان

نکته دیگری که زمان خرید تابلو اینورتر اهمیت دارد، داشتن کم ترین میزان سیم و همچنین سیم کشی آسان است. به عبارتی دیگر برای پیشگیری از اتصالی سیم ها با همدیگر یا انجام تعمیرات تابلو برق به صورت آسان و راحت، لازم است تا تمامی سیم ها در یک تابلو کامل مرتب و جمع شوند. برای اینکه شما بتوانید حجم و اندازه سیم کشی را تا حدی زیادی پایین بیاورید، پیشنهاد می کنیم تابلو برق هایی را خریداری کنید که دارای PLC باشد. جایگزین کردن کنترل های قدیمی با پی ال سی به شما کمک می کند تا ۸۰ درصد از حجم سیم کشی ها کم کنید. در چنین شرایطی هزینه نصب و هزینه تابلو برق اینورتر به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

 

توجه به نیاز کاربران در زمان ساخت تابلو برق های اینورتر

شما باید با توجه به نیازتان و بودجه ای که در اختیار دارید، یکی از انواع تابلو برق های اینورتر را خریداری کنید. در صورتی که تابلو برق نتواند انتظارات شما را برآورده کند، پس نمی تواند برای شما مفید باشد. بهتر است بدانید این تابلو برق ها برای استفاده در صنایع مختلفی همچون فن، کرین، نوار نقاله، بوستر پمپ و… تولید و استفاده می شود. به همین دلیل در ابتدا باید نیاز خود را مشخص کرده و با توجه به آن محصول مورد نظرتان را سفارش دهید.

به عنوان مثال اگر خرید تابلو برق اینورتر برای نوار نقاله انجام می دهید، پس تنها انتظار شما از خرید آن، ارسال دستور روشن و خاموش شدن است. این در حالی است که در سیستم های HVAC، افراد به تعداد زیادی فن با قابلیت و توان تنظیم سرعت مناسب با شرایط مختلف نیاز دارند. البته به خاطر داشته باشید شما با خرید تابلو برق اینورتر، می توانید از تمامی این قابلیت ها و امکانات به صورت پیش فرض بهره ببرید. در نتیجه هزینه شما برای خرید تابلو بسیار پایین می آید.

 

جمع بندی

تابلو اینورتر به دلیل نصب آسان، قیمت پایین و امکانات زیاد مورد توجه قرار گرفته است. این تابلوها در درجه های محافظتی مختلفی تولید می شوند که هر کدام از آن ها طول عمر و کارکرد مختلفی دارند. اگر تابلو برق اینورتر را برای محیطی با گرد و غبار زیاد خریداری می کنید، بهتر است نوع حفاظتی بالای آن را به کار گیرید؛ چرا که گرد و غبار و آلودگی ها به این تابلو آسیب می رسانند و موجب می گردند تا غیر قابل استفاده شوند. اگر قصد خرید این تجهیزات را دارید پیشنهاد میکنیم با واحد پشتیبانی مجموعه ویتال تابلو در ارتباط باشید. در این مجموعه تمام اطلاعات تخصصی درباره این تجهیزات به تفکیک بیان شده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید