خرید تابلوهای کارگاهی

تابلوهای کارگاهی، ابزاری ضروری برای ایمنی و بهره ‌وری در کارگاه‌ های صنعتی و تولیدی هستند. این تابلوها، اطلاعات مهمی را در مورد خطرات، اقدامات ایمنی و دستور العمل ‌های کاری ارائه می‌ دهند. تابلوهای کارگاهی می ‌توانند به جلوگیری از حوادث، افزایش آگاهی از ایمنی و بهبود عملکرد کارگران کمک کنند.

تابلوهای کارگاهی از فیدر محدود کننده جریان سه فاز ورودی و تعدادی پریز ۳ فاز و تک فاز به همراه فیلترهای حفاظتی تشکیل شده است. از این نوع تابلو، جهت کنترل و مدیریت انرژی و محافظت از نیروی انسانی شاغل در محیط کار در کارگاه ‌های ساختمانی و صنعتی استفاده می ‌شود.

این تابلو دارای قطعات مختلفی هستند و انواع مختلفی دارند. جهت آشنائی بیشتر شما در این زمینه، در ادامه مطلب به بررسی کارکرد این تابلوها، اجزای تشکیل ‌دهنده آن‌ ها، انواع و ویژگی ‌های آن‌ ها، مراحل ساخت این تابلوها، قیمت آن‌ ها و نکات مهم در زمان نصب آن ‎ها می ‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

معرفی تابلوهای کارگاهی

به منظور ایمن ‌سازی، تجهیز نمودن و سهولت دسترسی به جریان برق در کارگاه ‌های تولیدی و ساختمانی، کارخانجات و صنایع مختلف کوچک و بزرگ، از تابلوهای برق کارگاهی استفاده می‎‌ کنند. تابلو برق کارگاهی یک تابلوی الکتریکی است که در کارگاه ‌ها و صنایع برقی برای توزیع و کنترل برق استفاده می ‌شود.

این تابلوها شامل قطعات الکتریکی و الکترونیکی مانند قطعات توزیع برق، قطعات کنترل و حفاظت، سوئیچ ‌ها، رله ‌ها، فیوزها، محافظ ‌های جریان، مترهای برق و غیره هستند. تابلوهای برق کارگاهی عموما برای توزیع برق به تجهیزات و دستگاه‌ های مختلف کارگاه استفاده می ‌شوند و به منظور ایمنی، کنترل و نظارت بر سیستم برق کارگاه طراحی شده اند.

این تابلوها باید با استانداردهای ایمنی الکتریکی مطابقت داشته باشند و توسط فنی‌ کاران مجرب و متخصص نصب و راه‌ اندازی شوند. همچنین، به منظور حفظ ایمنی و عملکرد صحیح سیستم برق کارگاه، نگهداری و بازرسی دوره ‌ای تابلوهای برق کارگاهی بسیار حائز اهمیت است. تابلوهای کارگاهی، نقش مهمی در ایمنی و بهره ‌وری در کارگاه‌ های صنعتی و تولیدی ایفا می ‌کنند. این تابلوها می ‌توانند در جلوگیری از حوادث بسیار کارساز باشند.

 

کارکرد تابلوهای کارگاهی

عملکرد اصلی تابلو برق کارگاهی شامل کنترل جریان برق، توزیع برق به تجهیزات مختلف، حفاظت در برابر اتصال کوتاه و برق ‌گرفتگی، اندازه‌ گیری مصرف برق و غیره است. در زمان ساخت و ساز، مالکین به برق رسانی موقت به قسمت‎های مختلف ساختمان نیاز دارند. برای رفع این نیاز، آن‌ ها از تابلوهای برق کارگاهی استفاده می‌ کنند.

عمدتا جهت نصب ابزارهای برقی مانند کلید قطع و وصل، وسایل حفاظتی و پریزها از تابلوهای کارگاهی استفاده می ‌‎شود. با استفاده از این نوع تابلوها، می ‌توان وسایل برقی داخل ساختمان را  به صورت ایمن، طبق الزامات ایمنی و HSE کنترل و مدیریت کرد. همچنین با استفاده از آن ‌ها از بروز حوادث الکتریکی در پروژه‌ های کارگاهی و در زمان تخریب و ساخت و ساز ممانعت به عمل می ‌آید.

این تابلوها از هنگامی که اداره برق به مالک ساختمان، انشعاب برق می‎‌ دهد، مورد استفاده قرار می‌ گیرد تا به تمام قسمت‌ های ساختمان برق‌ رسانی کند. بعد از اتمام پروژه، پیمانکار می ‎‌تواند آن را جمع آوری و نگهداری کند و در پروژه‌ های بعدی مجددا به کار گیرد.

 

اجزای تشکیل دهنده تابلوهای کارگاهی

تابلوهای برق کارگاهی دارای اجزای زیر هستند:

  • تعدادی پریز ۳ فاز و تک فاز (بسته به نوع عملکرد تابلو برق)
  • مدار فرمان
  • کلید قطع و وصل
  • سیم ارت
  • وسایل اندازه گیری مناسب
  • نصب چراغ سیگنال روی درب تابلو
  • ترمینال
  • فیوزها
  • نصب قفل روی درب آن‌ ها

شایان ذکر است هر چه این قطعات با کیفیت تر باشند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

 

انواع تابلوهای کارگاهی

تابلو برق ‌‎ها را بر اساس شکل ساختار بدنه آن‌ ها به ۳ دسته کلی تقسیم‌ بندی می‌ کنند:

  1. بدنه فلزی: کلیه تابلوهای برق اصلی و نیمه اصلی از این نوع هستند.
  2. بدنه پلی‌ کربنات: این نوع تابلو برق ها بسیار سبک وزن و شکننده ‎اند. همچنین عمدتا به صورت تابلو برق ‌های فرعی و در محیط‌ های سرپوشیده از آن‌ ها استفاده می ‌کنند.
  3. بدنه ABS: از جمله فواید خرید این نوع تابلو برق آن است که بدنه آن ‌ها در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار بسیار مقاوم است.

به طور کلی می ‌توان گفت تابلوهای کارگاهی را به دو نوع ۳ فاز و تک فاز، تقسیم ‌بندی می ‌کنند. این نوع تقسیم ‌بندی بر اساس تناسب با نوع نیاز کارگاه ‌ها انجام می ‌شود. این نوع تابلوها، به منظور رساندن برق موقت به شکل بلند مدت و یا کوتاه مدت به ابزارآلات برقی در فضاهایی که به شکل اسکان موقت، نمایشگاه‌ ها و پروژه ‌های کارگاهی هستند، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

یکی از انواع پرکاربرد این تابلو، تابلو برق ساده کارگاهی است. از این تابلو در پروژه‌ های مسکونی با ظرفیت کم استفاده می ‌شود و در اغلب اوقات به شکل تک فاز مورد استفاده است. این تابلوها همچون سایر انواع تابلو برق ‌ها از تعدادی پریز تک فاز و فیوز مینیاتوری تشکیل شده اند. چنانچه در حال انجام پروژه‌ ای هستید که به تجهیزات تک فاز نیاز دارد، ما استفاده از تابلو برق ساده کارگاهی را به شما پیشنهاد می ‌کنیم.

 

جنس بدنه تابلوهای کارگاهی

جنس بدنه تابلوهای کارگاهی معمولا از کامپوزیت، فلز و ABS هست. از این مواد برای مقاومت بیشتر دستگاه در مقابل شرایط محیطی و جوی استفاده می ‌شود. بهتر است بدانید که ابعاد این دستگاه به شرایط کارگاه ‌ها و میزان فضای موجود و تجهیزات هر کارگاه بستگی دارد.

 

ویژگی ‌های خرید تابلوهای کارگاهی

ضخامت ورق این تابلوها بین ۷/۰ میلیمتر الی ۵/۱ میلیمتر است. معمولا از رنگ ‌های پودری الکترواستاتیک کوره ‌ای با رنگ ‌های دلخواه مشتری جهت رنگ آمیزی تابلوهای برق کارگاهی استفاده می ‌کنند. معمولا بیشتر این تابلوها را با کد رنگ‌های ۷۰۳۲ و ۷۰۳۵ پوشش می ‌دهند.

از جمله ویژگی ‌های این نوع تابلو آن است که معمولا این نوع تابلو برق از ولتاژ نامی ۴۰۰/۳۰۰ VACبرخوردارند و جریان نامی آن ‌ها تا ۲۵۰ آمپر است. این نوع تابلو از فرکانس ۵۰ هرتز بهره می ‌برد و دمای کارکردی مناسب برای آن ۱۵- تا۵۵+ درجه سانتیگراد است.

از دیگر مشخصه ‌های تابلوهای برق کارگاهی آن است که میزان حفاظت این نوع تابلو تا مقدار IP56 است و از رنگ ۷۰۳۲ و ۷۰۳۵RAL برخوردارند. از مشخصه‌ های خوب این نوع تابلو‌ها در شرکت ویتال تابلو آن است که در تولید این تابلوها، از استاندارهای جهانی همچون استاندارد IEC 61439-1 استفاده شده است.

بهتر است بدانید که این استاندارد سبب می ‎‌شود تا در ساخت این نوع تابلوها، از برترین اتصال دهنده‌ ها و قطعات استفاده شود. شایان ذکر است این تابلوها دارای طول عمر زیادی (نزذیک به ۲۵ سال یا بیشتر) هستند. بر این اساس، به راحتی می ‌توان از تابلوهای کارگاهی ساخت ویتال تابلو در کارگاه‎ ها و پروژه‌ های کارگاهی استفاده کرد.

 

مراحل ساخت تابلوهای کارگاهی

شایان ذکر است که در زمان ساخت تابلوهای کارگاهی، باید از چراغ سیگنال روی درب آن ‌ها استفاده کرد. نوع این چراغ به ۳ فاز یا تک فاز بودن برق ساختمان ‌ها وابسته است. فیوزهای به کار رفته از تک فاز ۱۶ و یا ۲۵ آمپر و ۳ فاز ۳۲ آمپر و ۶۳ آمپر هستند.

در داخل این تابلو برق ‌ها، معمولا یک شینه مسی نول و یک شینه مسی ارت به کار رفته است. همچنین ۳ مورد ترمینال ورودی برای ورودی ۳ فاز در آن‌ها در نظر گرفته شده که در برخی تابلوهای با کلید زیر۲۵ آمپر شاهد وجود آن ‌ها هستیم.

به این نکته دقت نظر داشته باشید که جهت تهیه و تولید تابلوهای برق کارگاهی، باید از کلید محافطت جان ترکیبی استفاده کرد. این نوع کلید، به منظور محافظت در مقابل اضافه بار، جریان نشتی و اتصال کوتاه به خوبی عمل می‌کند و قادر است جریان ورودی را میان تجهیزات تقسیم‌ بندی کند.

چنانچه در زمان خرید از شرکتی خرید خود را انجام دادید که تابلوهای کارگاهی به این نوع کلید مجهز نبود، می ‌توانید شخصا به خرید کلید محفظ جان ساده اقدام کنید. ساخت تابلوهای برق کارگاهی مانند انواع تابلو برق ‌ها دیگر، دارای مراحل مختلفی است که در ادامه به آن‌ ها اشاره می‌ کنیم:

  1. سفارش و کشیدن نقشه تابلو برق
  2. انتخاب بدنه و قطعات آن
  3. آماده ‌سازی بدنه تابلو برق
  4. جای‌ گذاری قطعات و مونتاژ تابلو برق
  5. حمل و نقل و نصب تابلو

در زمان ساخت این نوع تابلو، کلیه قطعات بایستی به شکل استاندارد برگزیده شوند تا به لحاظ ایمنی، مرغوبیت و بهینه بودن استفاده (عمر آن ‌ها) در زمان استفاده برای خریدار مشکل خاصی را ایجاد نکنند.

 

قیمت خرید تابلوهای کارگاهی

از جمله نکات مهم در زمان خرید تابلوهای کارگاهی برای خریداران، قیمت آن ‌هاست. به منظور آگاهی از قیمت دقیق این تابلوها، می ‌توانید با همکاران ما در ویتال تابلو تماس بگیرید تا ضمن دربافت اطلاعات تخصصی در زمینه این نوع تابلو، از قیمت دقیق این تابلوها مطلع شوید.

شایان ذکر است در قیمت این دستگاه، عوامل و مولفه‌ های متعددی اثرگذارند که از جمله آن‌ ها می ‌توان به نحوه طراحی و ساخت آن‌ ها، اندازه و ابعاد این تابلوها، شیوه مونتاژ، جنس این نوع تابلو و حق ‌الزحمه ساخت آن‌ ها اشاره کرد.

بهتر است قبل از خرید، حتما به داشتن اصالت و گارانتی این کالا دقت داشته باشید. امکان خرید تلفنی و اینترنتی این دستکاه از ویتال تابلو، امکان پذیر است. ویتال تابلو با بهره گیری از تجربه و دانش فنی، تابلو برق کارگاهی را با قیمت مناسب به مشتریان خود عرضه می کند.

 

نکات مهم در زمان نصب تابلوهای کارگاهی

با رعایت چند نکته می ‌توانید به ایمنی محیط و حفظ جان افراد کمک بزرگی کنید. مهمترین این نکات عبارتند از:

  • جهت نصب تابلوهای کارگاهی، بهتر است از لولاهای گالوانیزه شده که در مقابل تغییرات محیطی و جوی مانند نور خورشید، رطوبت و دما مقاومند، استفاده کنید.
  • زمان وصل کردن بدنه حتما از واشرهای تخت و یا واشرهای فنری مناسب که گالوانیزه شده باشند، استفاده کنید.
  • دقت کنید که هر تابلو باید دارای پلاک شناسایی و اندازه مناسب باشد.
  • جهت حفظ سیم ‎هایی که در کناره ‌‎های لولاها قرار گرفته اند، باید از لوله خرطومی استفاده کرد.
  • تابلوهای برق کارگاهی، حتما باید دارای رنگ استاندارد و ضخامت‌ مناسب باشند تا در مقابل عواملی مانند زنگ‎ زدگی، رطوبت‌ و شکنندگی، دوام بیشتری از خود نشان دهند.
  • در زمان طراحی و ساخت، باید به اندازه این تابلو متناسب با فضاهای کارگاهی و نصب آن ‌ها دقت نظر داشت.
  • در زمان نصب تابلوهای کارگاهی به شکل موقت برای ساختمان ‌های مختلف اداری، مسکونی، تجاری یا صنعتی باید کلیه نکات ایمنی را در نظر گرفت و آن را به خوبی پیاده سازی کرد.
  • حتما به خاطر داشته باشید که درب این تابلوها بایستی دارای قفل باشد و افراد بی‌ سمت و غیر مسئول نباید به تجهیزات داخل آن دسترسی داشته باشند.
  • بهتر است در پروژه‌ های کارگاهی از نوع تابلوهای برق کارگاهی استفاده نمایید که دارای کلید محافظت جان ۳ فاز و یا تک فاز به منظور حفظ جان افراد در مقابل برق‌ گرفتگی باشند.
  • به خاطر داشته باشید که این تابلوها، جهت کاربرد در ولتاژ ۳ فاز ۴۰۰ v و تک فاز v230 تولید می ‌شوند، بر این مبنا آن ‌ها را جزو تابلو برق های فشار ضعیف محسوب می ‌کنند.

 

ضرورت استفاده از گلند در تابلوهای کارگاهی

هنگامی که قصد دارید به تابلوهای کارگاهی کابل وصل کنید، از گلند استفاده کنید. کاربرد گلند در این نوع تابلوها، سبب می ‎‌شود تا تابلو آب ‌بندی شود. به بیان دیگر وجود گلند باعث ایمنی بیشتر میان اتصالات داخلی و کابل ‌های تابلوهای کارگاهی می ‌شود. همچنین از بروز آسیب دیدگی و درز گردو خاک به داخل آن جلوگیری می ‌کند. در پایان باید گفت که کاربرد گلند، عمر طولانی این دستگاه را به همراه دارد.

 

کلام آخر

در این مقاله به بررسی تابلوهای کارگاهی، انواع، قطعات، مشخصه ‌ها و قیمت آن پرداختیم. همچنین به ارائه نکات مهم در زمان نصب این تابلوها اشاره کردیم. چنانچه به خرید تابلو برق بی کیفیت و فاقد استاندارد های جهانی اقدام کنید، ممکن است این موضوع سبب ایجاد بروز حوادث ناگواری شود که جبران آن دشوار باشد. از این رو، ویتال تابلو با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تکنولوژی پیشرفته، تابلو برق کارگاهی را با ایمنی و دقت بالایی تولید می کند که همین امر سبب رضایت خاطر افراد شده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید