خرید تابلو برق استخر و تصفیه خانه

از جمله مهمترین قطعات برقی در سیستم‌های تصفیه آب استخرها، تابلو برق استخر و تصفیه خانه است. از این تابلوها جهت نظارت و کنترل  بر فرایند تصفیه آب استخرها استفاده می‌کنند. همچنین این تابلو برای نظارت بر عملکرد مطلوب وسایل استخر نیز کاربرد دارد. به منظور آشنائی بیشتر شما عزیزان با این نوع تابلو، در این مطلب به بررسی ویژگی‌ها، انواع و نحوه عملکرد این تابلوها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

اجزای تابلو برق استخر و تصفیه خانه

این تابلوها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • ترمینال‌های قدرت و کنترل
  • کنتاکتورها
  • رله‌های حفاظتی
  • رله‌های زمان‌بندی
  • و مولتی‌مترها
  • فیوزها
  • تایمر فیوز جهت محافظت از جان افراد
  • بی‌متال
  • کنتر‌ بار
  • شمش نول
  • شاستی
  • ترمینال ریلی
  • و شمش ارت

به شکلی خلاصه می‌توان این‌گونه بیان کرد که عمدتا تابلو برق استخر و تصفیه خانه دارای اجزای زیر هستند:

  • دارای یک (تکفاز) یا سه پمپ (سه فاز) تصفیه آب
  • پمپ جکوزی
  • پمپ تخلیه استخر

تابلو برق استخر و تصفیه خانه به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که قادر باشند نیازهای مرتبط با وسایل و قسمت‌های مختلف استخر را برطرف نمایند. افزون بر این، این تابلوها از تعدادی حفاظت‌های برقی برخوردارند. با استفاده از این حفاظت‌های برقی، می‌توان از ایمنی کاربران در استخر و نیز و وسایل و ابزارهای که در استخر قرار دارند، محافظت کرد.

 

نحوه عملکرد تابلو برق استخر و تصفیه خانه        

این نوع تابلو برق‌ها از عملکرد مهمی برخوردارند. با استفاده از این تابلوها به خوبی می‌توان به نظارت و کنترل ابزارها و تجهیزات موجود در استخرها پرداخت. این امر، سبب افزایش عمر وسایل مورد استفاده در استخر و نیز بهبود کیفیت آب موجود در استخرها می‌گردد.

شایان توجه است استفاده از این نوع تابلو، سبب می‌شود تا استخر و تصفیه خانه آن از نوعی سیستم حفاظتی برقی برخوردار باشد و چنانچه با خطایی در عملکرد یا نقص در ابزار و تجهیزات استخر مواجه شود، تابلو برق استخر و تصفیه خانه می‌تواند به حفاظت از سیستم اقدام نموده و سبب محافظت سیستم در برابر خطرات برقی شود.

 

کاربرد تابلو برق استخر و تصفیه خانه

تابلو برق استخر و تصفیه خانه دارای پنلی فلزی هستند که پوشش رنگ الکترواستاتیک دارد. وجود این نوع بدنه در این تابلوها سبب شده تا انها مقاوت خوبی در برابر رطوبت  داشته باشند.

 

انواع تابلو برق استخری

از جمله تابلوهای برق صنعتی، تابلو برق استخری است. در حال حاضر با وجود استخرهای متعدد در سطح شهرها، استفاده از تابلو برق استخر و تصفیه خانه به یک نیاز اساسی مبدل شده است. این نوع تابلوها، دارای امکانات مختلفی هستند و چنانچه در استخر و تصفیه خانه مورد استفاده قرار گیرند، قطعا به کیفیت بهتر این محیط‌ها می‌افزایند.

به علت آن‌که این تابلوها کاربردهای متفاوتی دارند، بسته به نوع و محیطی که از آ‌ها استفاده می‎‌شود دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه بدان‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نوع ساده
  • دارای قابلیت خودکار
  • برخوردار از قابلیت ارتباط با دیگر سیستم‎ها
  • دارای باتری
  • برخوردار از قابلیت اتصال به اینترنت
  • برخوردار از قابلیت ذخیره‌نمودن داده
  • دارای قدرت مانیتورینگ دما و PH

در زیر به شرخ عملکرد هر یک از این نوع تابلو برق استخر و تصفیه خانه می‌پردازیم:

  1. تابلو برق نوع ساده

از این نوع تابلو برق، به منظور نظارت و کنترل برروی قسمت‌های ساده استخر همچون فیلترو نیز پمپ می‌توان استفاده کرد.

  1. تابلو برق دارای قابلیت خودکار

این نوع تابلو به منظور مانیتورینگ و کنترل قسمت‌های پیچیده استخر همچون سیستم گرمایش، سیستم تهویه، تصفیه کننده و کلریناتور می‌توان استفاده کرد.

  1. تابلو برق برخوردار از قابلیت ارتباط با دیگر سیستم‎ها

از این نوع تابلو، جهت اتصال به سیستم‌های هوشمند منزل همچون سیستم هوشمند محل مسکونی و یا سیستم‎‌های ایمنی می‌توان بهره برد.

  1. تابلو برق دارای باتری

از این نوع تابلو جهت دریافت برق اضطراری زمانی‌که برق قطع شده باشد، می‌توان استفاده کرد.

  1. تابلو برق برخوردار از قابلیت اتصال به اینترنت

از این نوع تابلو جهت نظارت و کنترل از راه دور بر قسمت‌های مختلف استخر همچون؛ PH و دما می‌توان استفاده کرد.

  1. تابلو برق برخوردار از قابلیت ذخیره‌نمودن داده

از این نوع تابلو به منظور ذخیره نمودن داده‌های زمانی می توان استفاده کرد. با استفاده از ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌ها امکان تجزیه و تحلیل منظم و دقیق بهبود کیفیت آب موجود در اسخر فراهم می‌گردد.

  1. تابلو برق دارای قدرت مانیتورینگ دما و PH

این نوع تابلو جهت کنترل و نظارت بر دما و PH آب استخر با هدف کنترل و مانیتورینگ کنترل آب و حصول اطمینان از سلامت و بهداشتی بودن آب داخل استخر، می‌توان استفاده کرد.

 

نحوه نصب تابلو برق استخر و تصفیه خانه

تابلو برق استخر و تصفیه خانه معمولا به منظور راه‌اندازی وسایل و ابزارآلات استخرها مانند:

  • جکوزی قرار گرفته در موتورخانه
  • آبگرم اسخر
  • دیگ بخار
  • مشعل
  • الکتروموتورهای تصفیه

نصب می‌شود. در این نوع تابلوها عمدتا از ترانس‌های مبدل استفاده می‌شود که دارای ۲۴/۲۲۰ ولت اند تا بتوان از تغذیه روشنایی داخل استخرها و نیز فرمان جکورزی استفاده کرد و همچنین از برق گرفتگی جلوگیری به عمل آورد.

در این نوع تابلوها، به منظور حفظ جان افراد، یک کلید اصلی بکار رفته است. با استفاده از این کلید که به نسبت کلیدهای مینیاتوری از میزان خطای پایینی برخوردار است، از جان افراد محافظت می‌شود. همچنین وجود این کلید کمک می‌کند تا تابلو برق در مقابل نشتی جریان برق از حساسیت زیادی برخوردار باشد.

 

راه‌اندازی تابلو برق استخر و تصفیه خانه در استخرهای خصوصی و عمومی

جهت نصب این نوع تابلو برق در استخرهای خصوصی و دولتی بایستی اقدامات زیر انجام شود:

  1. تعیین نوع تابلو برق:

به منظور راه‌اندازی و نصب این نوع تابلو برق در استخرها، بایستی ابتدا نوع تابلویی که باید خریداری شود را معین کنید. در زمان انتخاب نوع تابلو برق، حتما نوع نیاز خود را در نظر بگیرید تا تابلو برق خریداری شده از قسمت‌های لازم برخوردار باشد. همچنین به بودجه‌ای که در اختیار دارید، دقت نظر داشته باشید.

  1. تعین محل نصب این تابلو:

مکان دقیق نصب نمودن تابلو برق در استخرها بایستی محلی پوشیده و خشک باشد. علت این امر آن است که با این اقدامات بتوان از این تابلوها در برابر رطوبت و در برابر ورود به آب به دستکاه جلوگیری نمود.

  1. نصب و راه‌اندازی سنسورها:

بعد از این که تابلو برق در استخر نصب شد، بایستی سنسورهایی که برای مانیتورینگ و کنترل استخر مورد نیاز است، به شکلی دقیق و صحیح نصب گردند. به عنوان نمونه مثال می‌توان گفت بایستی سنسور دما را  باید در کنار سیستم گرمایشی نصب کرد تا از این طریق بتوان دمای آب را به خوبی اندازه گرفت.

  1. نصب و راه‌اندازی رله‌ها:

دستگاه‌های متفاوتی همچون فیلتر، تصفیه آب و پمپ باید نصب شوند.

  1. رعایت نکات و توصیه‌های امنیتی:

به منظور برقراری امنیت و ممانعت از بروز حوادث خطرناک بایستی نکات و توصیه‌های امنیتی همچون راه‌اندازی و نصب شکاف حفاظتی را در نظر بگیرید.

  1. تست قبل از راه‌اندازی نهایی:

بعد از راه‌اندازی و نصب و متصل نمودن دستگاه‌ها بایستی قبل از راه‌اندازی عملیات تست صورت گیرد تا اطمینان حاصل گردد که تابلو برق خریداری شده از عملکرد خوبی برخوردار است. همچنین عملیات تست، جهت بررسی عملکرد سیستم کنترل استخر صورت می‌گیرد.

 

مشخصات تابلو برق استخر و تصفیه خانه

این تابلوها معمولا به شکلی طراحی و ساخته می‌شوند که از مشخصات زیر برخوردار باشند:

  • دارای تجهیزات لازم جهت محافظت از سیستم در برابر نوسانات برق، برق‌گرفتگی افراد و اتصالی
  • دارای سیستم کنترل گرمکن (هیتر) به کمک ترموستات تایمری یا دیجیتالی
  • دارای سیستم راه‌اندازی پمپ تصفیه خانه استخر به شکل خودکار و یا دستی
  • برخوردار از سیستم نظارت و کنترل بر پمپ تخلیه استخر به شکل دستی
  • برخوردار از سیستم نظارت و کنترل اتوماتیک لامپuv، جهت ضدعفونی‌کردن آب در زمان‌های معین به شکل تایمری
  • دارای سیستم نظارت و کنترل فن اگزاست به شکل دستی، اتوماتیک یا تایمری (نظارت و کنترل بر رطوبت)
  • دارای مدار روشنائی استخر (و یا قابلیت کنترل از راه دور به صورت ریموت یا پیامک) با هدف صدور دستور وصل و قطع پمپ‌ها

 

تجهیزاتی که در این نوع تابلو اغلب مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

کنتاکتور همراه بی‌متال(۳ عدد)، تایمر تاخیر(۱ عدد)، تایمرهای آنالوگ (۲ عدد)،چراغ‌های سیگنال، کلیدهای دو طرفه، کنترل فاز (۱ عدد)، ترانس تبدیل ۲۲۰ به۲۴ (۱ عدد)، فیوزهای مینیاتوری ۳ فاز( ۲ مورد جهت ممانعت از ایجاد بار اضافه و یا ایجاد اتصالات کوتاه)، فیوز محافظ(۱ مورد جهت قطع جریان برق چنانچه نشتی در مدار وجود داشته باشد به منظور محافظت نمودن از جان افراد)، فیوزهای مینیاتوری تک فاز(۷ مورد به منظور مماعنت از ایجاد اضافه بارو یا ایچاد شدن اتصالات کوتاه).

 

ویژگی‌های تابلو برق استخری

تابلو برق استخر و تصفیه خانه اغلب دارای ویژگی‌های همچون دارای ساعت، چراغ و کلید محافظ است. این تابلو‌ها همچنین از ایمنی، دقت بالا و عملکردی مطلوب برخوردارند. همچنین چنانچه این تابلو به نحو مناسبی نصب شده باشند و از آن‌ها به شیوه درستی استفاده شود، می‌توانند کیفیت آب را بهبود بخشیده و عمر و دوام بهتر و طولانی‌تر وسایل و تجهیزات استخر را به همراه بیاورند.

این تابلو برق‌ها به منظور کنترل زمان تصفیه نمودن آب استخرها، مورد استفاده هستند. تایمر آنالوگ این تابلوها همراه با کنتاکتور قرار گرفته شده در این نوع تابلوها، با هدف محافظت و تنظیم‌کردن تعداد ساعات عملکرد سیستم‌های تصفیه و پمپاژ آب استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ذکر این نکته ضروری است که این نوع تابلوها، چنانچه از عملکرد خوب و دقیقی برخوردار باشند، سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند و قادر خواهند  بود به میزان قابل توجهی هزینه‌های مربوط به تصفیه آب استخر را کاهش دهند.

 

مزایای استفاده از تابلو برق استخر و تصفیه خانه

کاربرد این نوع تابلو برق در استخرها با هدف مدیریت کردن سیستمپ‌های استخری و کنترل بر وسایل و تجهیزات موجود در استخرها بسیار مناسب و مفید است. از جمله مزیت‌های کاربرد این تابلوها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امنیت زیاد:

در استخرهایی که از این نوع تابلو برق استفاده می‌شود، به راحتی می‌توان از طریق نصب آنها از بروز حوادث و نیز نواقص برقی در استخرها جلوگیری نمود.

  1. مدیریت و کنترل عالی:

با کاربرد تابلو برق استخر و تصفیه خانه، به سهولت می‌توان از راه دور یا به شکل محلی، عملکرد تابلو را مدیریت و کنترل کرد.

  1. صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی:

با نصب و راه‌اندازی این نوع تابلو در استخرها به شکل هوشمندانه و مفید می‌توان در مصرف انرژی برق صرفه‌جویی نمود و مصرف برق را کنترل کرد.

  1. سهولت نگهداری و تعمیر:

هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیر تابلو برق استخر و تصفیه خانه بسیار کم است.

  1. عمر بیشتر استخر:

با کاربرد این نوع تابلو در استخرها، می‌توان از ابزارآلات و وسایل موجود در استخرها مراقبت و نگهداری بهتری داشت و بر این مبنا، عمر تجهیزات استخر طولانی‌تر خواهد شد.

 

قیمت تابلو برق استخر و تصفیه خانه

این نوع تابلوها از جمله محصولات پرکاربردی هستند که با مشخصه‌ها و امکاناتی که دارند دارای انواع مختلفی هستند. این تنوع زیاد تابلوهای برق استخری سبب شده تا قیمت این نوع تابلو را نتوان به طور کامل و دقیق مشخص نمود. جهت تعیین قیمت این تابلوها، مولفه‌های متعددی در تعیین آن دخالت دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تعداد تایمرها
  • نوع تابلو برق
  • سایز محصول
  • تعداد چراغ‌ها
  • ساعت
  • وسایل بکار رفته در تهیه و تولید این نوع استخر

این عوامل می‌توانند در قیمت نهایی این نوع تابلو اثرگذار باشند. البته قطعا عوامل و مولفه‌های دیگری همچون ابعاد و اندازه استخر شما هم در قیمت می‌تواند دخالت اشته باشد، بدین صورت که هر چقدر ابعاد و فضای استخر شما بیشتر باشد، قیمت نهایی تابلو برق نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت.

 

نتیجه‌گیری

کاربرد تابلو برق استخر و تصفیه خانه امروز برای مصارف صنعتی و خانگی رو به افزایش است. جهت خرید این نوع تابلوها با نوع و نحوه عملکرد آنها آشنا بود تا در زمان خرید به لحاظ مالی متضرر نشد و در این مقاله کوشیدیم به معرفی، بررسی انواع، مشخصه و ویژگی‌ها، نحوه نصب و راه‌اندازی و بررسی قیمت این تابلوها بپردازیم تا اطلاعات جامع و کاملی را در زمینه این کالا در اختیار شما قرار دهیم.

در پایان به شما توصیه می‌کنیم نصب و راه‌اندازی این تابلو در استخرها به واسطه تکنسین‌های زُبده و ماهر انجام پذیرد. همچنین جهت تعمیر و نگهداری تابلو برق استخر و تصفیه خانه از افراد متخصص و مجرب که از دانش علمی و عملی برخوردارند، کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه نصب و استفاده از این تجهیزات می توانید به سایت ویتال تابلو مراجعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید