خرید تابلو برق چنج آور

تابلو برق وسیله ای است که به منظور مدیریت و کنترل برق در کارخانه ها، ساختمان، نیروگاه ها و… مورد استفاده قرار می گیرد. تابلو برق چنج آور نیز یک نوع تابلو برق است که از آن برای توزیع برق در شبکه های الکتریکی استفاده می شود. این نوع تابلو برق با توجه به وضعیت شبکه و نیاز، در میان منابع برق اصلی و فرعی تغییر می دهد. بدین صورت برق را به شکل پایدار و پشتیبانی شده تامین خواهد کرد.

چند حالت مختلف برای تابلو برق چنج اور وجود دارد که هر کدام از آن ها عملکرد متفاوتی خواهند داشت. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی را در مورد تابلو برق چنج اور و مزایا و معایب آن در خدمت شما بگذاریم. پس اگر شما هم قصد دارید از چنج اور در شبکه های الکترونیکی خود استفاده کنید با ما همراه شوید.

 

تعریف سیستم چنج اور

سیستم چنج اور به تغییر موثر و بسیار سریع دو فرآیند، خط تولید یا تجهیز مختلف در یک سیستم اشاره می کند. به طور کلی زمانی از این سیستم استفاده می شود که بخواهیم هزینه ها و زمان لازم برای تغییر بین تجهیزات یا فرایندها را کاهش دهیم. به همین دلیل در بسیاری از صنایع از جمله صنایع تولید و صنایع بسته بندی و توزیع از سیستم چنج اور استفاده می شود.

فرایند سیستم چنج تور شامل مواردی مختلفی همچون تعویض قطعات و اجزا، آماده سازی ماشین آلات و تجهیزات، برنامه ریزی، بررسی، تست دوباره سیستم، تنظیمات و تنظیمات مجدد می شود.در بسیاری از مواقع، تمامی این کارها با استفاده از یک سری فرآیند مستند شده و استاندارد که به اسم “فهرست کارهای سیستم چنج اور” شناخته می شود، انجام می گیرد.

 

تابلو چنج آور چیست؟

تابلو برق چنج آور به تجهیزات الکتریکی گفته می شود که در سیستم های چنج اور به منظور تعویض بین دو منبع برق مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع تابلو برق معمولا یک سوئیچ انتقال ۲ موقعیت دارد که به کاربران این امکان را می دهد تا بین در بین منابع برق اصلی و برق پشتیبان (که به طور معمول یک ژنراتور برق است) تغییر وضعیت پیدا کند.

تابلو برق چنج اور در صنایع بسیاری از جمله صنعت بسته بندی، تولید، توزیع و… مورد استفاده قرار می گیرد اگر زمان انجام کارها با مشکلی مواجه شود یا برق اصلی قطع شود، این تابلو برق به صورت خودکار به منبع برق پشتیبان وصل شده و آن را در نظر می گیرد، به همین دلیل به آسانی و بدون هیچ مشکلی می تواند تولید را ادامه دهد. با توجه به این توضیحات، تابلو برق چنج اور به عنوان یک عنصر حیاتی در تمام تجهیزات صنعتی شناخته می شود و با توجه به اهمیت بالای آن، باید طبق استانداردهای الکتریکی و ایمنی معتبر طراحی و تولید شود.

 

وظیفه تابلو برق چنج آور

وظیفه تابلو برق چنج آور این است که منبع برق را از منبع اولیه به منبع دومی انتقال دهد و در صورت نیاز عکس این عمل صورت گیرد. به طور کلی، این نوع تابلو برق ها برای تغییر بین منبع اصلی با منبع برق پشتیبان (مانند ژنراتور برق) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اگر در هنگام کار منبع برق اصلی با مشکلی مواجه شود، تابلو برق چنج اور به صورت اتوماتیک و خودکار، منبع برق پشتیبان را به عنوان منبع اصلی در نظر خواهد گرفت. با این کار به برقرار توان الکتریکی و همچنین ادامه فعالیت های صنعتی کمک می کند. علاوه بر این اگر منبع برق پشتیبان به حالت قبلی یعنی منبع برق اصلی برگردد و فرایند تولید به دلیل مشکلاتی همچون خرابی دچار قطعی شود، تابلو برق چنج اور همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

به طور کلی وظیفه اصلی تابلو برق چنج اور این است که از استمرار و پایداری توان الکتریکی در سیستم های برقی اطمینان پیدا کند و کاهش زمان توقف تولید و هزینه های ناشی از این توقفات را به همراه دارد.

 

تابلو برق چنج آور در چه موقعیت هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

همانطور که گفتیم تابلو برق چنج آور در صنایع بسیاری و برنامه های کاربردی زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از این صنایع و برنامه ها به شرح زیر هستند:

صنایع تولیدی: تابلو برق چنج اور در این صنایع به منظور تامین توان الکتریکی به اندازه مورد نیاز از منابع برق متفاوت، مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال در یک کارخانه، این نوع تابلو برق می تواند بین ژنراتور برق که به صورت پشتیبان در نظر گرفته شده و برق شهری، تغییر پیدا کند.

برج های ارتباطی: در برج های ارتباطی، از این نوع تابلو برق به عنوان یک سیستم پشتیبانی برای تامین انرژی تجهیزات ارتباطی از توان الکترونیکی استفاده می شود. در صورتی که منبع اصلی برق قطع شود، تابلو برق چنج اور می تواند به صورت خودکار به منبع پشتیبان وصل خواهد شد.

برج های خنک کننده: تابلو برق چنج اور در برج های خنک کننده نیروگاه ها و دیگر وسایل و تجهیزات صنعتی، به منظور تامین توان الکتریکی برای انجام کار خنک کننده ها مورد نیاز استفاده قرار می گیرد. در صورتی که در داخل برج ها برق قطع شود، این تابلو برق به طور اتوماتیک به منبع برق پشتیبان متصل می گردد.

اتاق های سرور: در اتاق های سرور از تابلو برق چنج اور به عنوان یک سیستم پشتیبانی از توان الکتریکی استفاده می شود که باید انرژی لازم را برای سرور و شبکه تامین کند. اگر در اتاق های سرور نشمیل برای منبع برق اصلی به وجود بیاید، تابلو برق چنج اور به منبع پشتیبانی تغییر کرده و برق مورد نیاز را برای ادامه کار شبکه و تجهیزات سرور فراهم می کند.

خانه و ساختمان های مسکونی: در داخل ساختمان های مسکونی از این تابلوها به عنوان سیستم توزیع برق برای بخش های مختلفی از ساختمان استفاده می کنند. برای مثال، اگر منبع برق شهری قطع شود و در دسترس نباشد، این تابلو برق به منبع پشتیبان همچون ژنراتور برق تغییر پیدا می کند.

مراکز بهداشتی و بیمارستان ها: در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها، تابلو برق چنج اور وظیفه تامین توان الکتریکی لازم برای مراکزی که از بیماران مراقبت می کنند یا تجهیزات پزشکی را بر عهده دارد. در صورتی که برای اتصال به منبع اصلی مشکلی رخ دهد، تابلو برق چنج اور به صورت اتوماتیک به برق پشتیبان وصل می شود و از به وجود آمدن هر گونه اختلالی در تامین انرژی الکتریکی جلوگیری خواهد کرد.

فضای باز: تابلو برق چنج اور در محیط های بار همچون کابین های تابلو برق، تله کابین ها و محیط های خطرناک همچون برج های بادی و معدن استفاده می شود.

 

تجهیزاتی که در ساخت تابلو برق چنج آور مورد استفاده قرار می گیرد

برای ساخت و تولید برق چنج آور از تجهیزات مختلفی استفاده شده که وجود هر کدام از آن ها برای ساخت سیستم الزامی است. برخی از مهم ترین تجهیزات به کار رفته به شرح زیر هستند:

مدار قطع و وصل یا :Circuit Breaker به منظور جلوگیری قطع یا وصل شدن بار منبع تغذیه، از یک مدار قطع و وصل در تابلو چنج اور استفاده می شود.

کنتاکتور یا :Contactor این قطعه را در تابلو برق چنج اور برای کنترل جریان بار استفاده می کنند.

رله حفاظتی یا :Protective Relay برای  حفاظت از تجهیزات الکتریکی در شرایط بروز خطاهای الکتریکی کاربرد دارد.

ولتاژ متر یا Voltmeter و آمپر متر Ammeterبه منظور نمایش جریان مصرفی بار و نمایش ولتاژ بر روی تابلو برق چنج اور قرار می گیرد.

ترمینال یا Terminal Block: برای اتصال کابل های الکتریکی به تمامی تجهیزات در این تابلو برق ها استفاده می شود.

سوئیچ یا Switch : برای تغییر منبع تغذیه و کنترل جریان بار در داخل تابلو برق چنج اور به کار می رود.

منبع تغذیه یا Power Supply : از این قطعه برای تغذیه تجهیزات الکتریکی در تابلو برق چنج اور استفاده می کنند.

 

انواع کلیدهای استفاده شده در تابلو برق چنج اور

کلیدهایی که در تابلو برق چنج اور استفاده می شوند به عنوان سوئیچ چنج اور نیز شناخته می شوند. در این بخش انواع مختلفی از کلیدهای چنج اور را برای شما نام برده و اطلاعاتی در خصوص آن ها به شما می دهیم:

  • کلید چنج اور سکومک

کلید چنج اور یا Changeover Switch یکی از تجهیزات الکتریکی بوده که به منظور تغییر منبع تامین در بین ۲ منبع تغذیه مورد استفاده قرار می گیرد. کلید چنج اور سکومک یا Socomec Changeover Switch به عنوان یکی از بهترین برندهای معتبر تولید کننده شناخته می شود. این کلید چنج اور در اندازه ها و سایزهای متفاوت و در کاربردهای مختلفی همچون صنعت، برق اضطراری، ساختمان های مسکونی و تجاری و… تولیده شده و مورد استفاده قرار می گیرد. از کلید ها در سه مدل مختلف جابجایی، فشار و برگشتی به تولید می رسند.

انواع مدل های کلید چنج اور سکومک دارای عملکردی آسان و بالا با قابلیت نصب راحت بود و از جنس فلز ساخته می شوند. علاوه بر این ها، این نوع کلید ویژگی هایی همچون محافظت در مقابل برق گرفتگی با بالاترین سطح ایمنی دارد. با استفاده از کلیدهای چنج اور سکومک می توان در زمان خرابی کی از منابع تغذیه یا برق گرفتگی، به صورت ایمن و با سرعت بالا، منبع تامین برق را تغییر داد.

  • کلید چنج اور چینت

کلید چنج اور چینت یا همان Chint Changeover Switch یکی دیگر از معتبرترین برندهای تولید کننده کلید چنج اور است. چینت یک شرکت در کشور چین است که زمینه تولید انواع تجهیزات الکتریکی فعالیت می کند و محصولات خود را در بیش از ۱۰۰ کشور مختلف دنیا به فروش می رساند. این کلید نیز در اندازه های مختلفی تولید شده و در برای کاربردهای متفاوت مانند صنعت، برق اضطراری، ساختمان های مسکونی و تجاری و… مورد استفاده قرار می گیرد. این کلید نیز مانند نمونه سکومک از جنس فلز هستند و قابلیت نصب آسانی دارند.

این کلید دارای ویژگی های مختلفی مانند مقاومت در برابر شوک الکتریکی، محافظت در برابر برق گرفتگی و بالاترین سطح ایمنی است. کلید چنج اور چینت همچون دیگر کلیدهای چنج اور در صورتی که هر گونه مشکلی برای یکی از منابع تغذیه رخ بدهد می تواند با سرعت بالا و کاملا ایمن منبع تامین برق را عوض کند. از مهم ترین دلایل محبوبیت این کلیدها پایین بوده قیمت و بالا بودن کیفیت آن است به همین دلیل در کشورهای بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مهم ترین تجهیزات این کلید می توان به کلید هوایی چینت و کنتاکتور چینت اشاره کرد.

  • کلید چنج اور تلگران

کلید چنج اور تلرگان یا Changeover switch یک شرکت تولیدی انواع اتصالات الکتریکی در اسپانیا است. این کلید یک مدل سوئیچ الکتریکی است از یک حالت به حالت دیگری تغییر خواهد کرد. این نوع کلیدها معمولا برای تغییر منبع برق در سیستم به کار می روند، برای مثال برای تغییر حالت در میان برق شهر با باتری است.

تلرگان به عنوان یکی از بهترین و برترین تولید کنندگان سوئیچ چنج اور در دنیا به حساب می آید و از محصولات آن در صنایع مختلفی همچون صنعت گاز، نفت، برق، سفیدکار، خودروسازی و راه آهن استفاده می شود. کلیدهای چنج اور تلرگان با اندازه ها و مشخصات مختلف در دسترسی خواهند بود و در سیستم های متنوعی از آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

حالت های تابلو برق چنج آور

در طور کلی سه حالت برای این تابلوها وجود دارد:

حالت اول: زمانی که شبکه سراسری یا برق شهر وصل باشد، یو پی اس یا خروجی ژنراتور قطع است و پس مدت زمان مشخصی، کلید مرطوب به برق شهری توسط کاربر وصل می شود.

حالت دوم: اگر برق شهری قطع شود بعد از مدتی کلید UPS به حالت وصل برگشته و خروجی برق وارد مدار می گردد.

حالت سوم: اگر برق سراسری قطع باشد، به سرعت ژنراتور اضطراری قطع شده و بعد از مدتی برق شهری به داخل مدار راه می یابد.

 

جمع بندی

تابلو برق چنج آور یکی از تجهیزاتی است که امروزه در بسیاری از کارخانه ها، شرکت ها، ساختمان های مسکونی و تجاری و… استفاده می شود. این تابلو برق می تواند به راحتی در زمان مورد نیاز، در میان منبع برق اصلی و منبع برق پشتیبان تعویض شود. در بخش های قبلی اطلاعات مفیدی را در مورد تابلو برق چنج اور و بخش های مختلف آن در خدمت شما قرار دادیم. اگر قصد خرید این تجهیزات را دارید پیشنهاد میکنیم با واحد پشتیبانی مجموعه ویتال تابلو در ارتباط باشید. در این مجموعه تمام اطلاعات تخصصی درباره این تجهیزات به تفکیک بیان شده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید